Bilforhandlere

Reparationsgrænsen er skidt for klima og økonomi – Autobranchen roser K-forslag om at afskaffe grænsen for elbiler

Der er ros fra AutoBranchen Danmark til Konservatives forslag om at fjerne beløbsgrænsen for reparation af elbiler. Nye beregninger fra branchen viser, at store CO2-besparelser og hundredvis af arbejdspladser følger med, hvis reglerne for, hvornår en skadet bil må repareres, afskaffes.

En ny analyse, udarbejdet af Teknologisk Institut for AutoBrancen Danmark, viser, at den såkaldte reparationsgrænse skader både klimaet og økonomien. Grænsen bestemmer, om en skadet bil skal repareres eller ej, baseret på skadens beregnede omkostninger. Afskaffes grænsen vil det betyde en stor CO2-besparelse, fordi flere biler med mindre skader vil blive repareret. Samtidig skaber det arbejdspladser uden meget store omkostninger for Statskassen.

“Det er sund fornuft for både klima og samfundsøkonomi”, siger administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg. “Og derfor glæder det mig dobbelt, at Konservative nu har fremsat forslag om afskaffe reparationsgrænsen for elbiler”.

Formålet med grænsen var oprindeligt at tilgodese klimaet og statens indtægter. Det første ved at få en hurtigere udskiftning af “sorte” biler til grønnere biler – det sidste ved at få flere nyregistreringer af biler og dermed flere registreringsafgifter i statskassen. Den nye rapport fra Teknologisk Institut viser imidlertid, at tiden er løbet fra reparationsgrænsen, så den i dag gør mere skade end gavn for både klima og økonomi.

Dels tager grænsen kun højde for omkostninger ved at udbedre skaden, og ikke de klima- eller miljømæssige konsekvenser, der følger med en beslutning om at reparere eller ej. Dels betyder grænsen, at en bil hvor lakken måske skal skiftes eller air-bags er blev udløst og derfor skal skiftes – men hvor bilen sagtens kan køre – kan blive vurderet som totalskadet, fordi udskiftningerne er dyre.

Selvmål for klimaet

Rapporten viser tydeligt, at reparationsgrænsen er blevet et selvmål for klimaet. Man bør derfor se området i bredere perspektiv og gøre noget godt både for klimaet og sikre flere arbejdspladser på landets værksteder,” siger Gitte Seeberg.

Hun tilføjer, at AutoBranchen Danmark flere gange har foreslået, at reparationsgrænsen bliver afskaffet for alle biler, fordi det vil give den største klimamæssige effekt.

““Men at fjerne grænsen for elbiler er et godt skridt på vejen. Det er også klart det vigtigste, fordi især store elbiler skal køre langt, før CO2-udledningen ved produktionen af bilen er tjent hjem, og elbilens positive klimaeffekt viser sig”, siger hun.

I en nylig undersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer svarer 45,4 % procent af respondenterne, at mellem 20- 30 procent ekstra biler ville blive repareret, hvis ikke reparationsgrænsen fandtes. Undersøgelsen viser også, at 43 procent af respondenterne oplever, at biler, der kun har mindre eller kosmetiske skader, fx ridser i lakken, bliver dømt totalskadede. Endelig oplever 49,5 procent, at flere biler end tidligere dømmes totalskadede på grund af reparationsgrænsen.

Rapporten er udarbejdet af Teknologisk Institut for AutoBranchen Danmark og kan hentes her: https://autobranchendanmark.dk/wp-content/uploads/2024/07/reparationsgraensen-rapport.pdf.


Om rapporten Reparationsgrænsen – et selvmål for klima og cirkulær økonomi

Rapporten estimerer, at:

·         Mindst 7000 af de 30.000 biler, som årligt dømmes totalskadede, ville blive repareret, hvis reparationsgrænsen blev fjernet.

·         7000 flere reparerede biler per år giver en CO2-reduktion på 31.300 ton/år eller 0,47 mio. ton over en 15 års periode. Til sammenligning har Klimafremskrivningen som mål at reducere CO2-udledningen fra biler med 1,5 mio. ton frem mod 2030.

·         En afskaffelse af reparationsgrænsen vil samlet set øge produktiviteten med 1452 årsværk, fordi flere biler vil blive repareret. Det øger statens indtægter fra indkomstskatten i det omfang, at det reducerer ledighed, øger arbejdsstyrken eller timelønninger hæves.

·         Den samlede effekt er, at staten i alt mister 1,74 mia. kr. i indtægter fra 2024 til 2038 ved at fjerne reparationsgrænsen svarende til et årligt gennemsnit på 116 mio. kr.

·         Dermed koster det i gennemsnit 3.700 kroner per fjernet ton CO2 for Staten at fjerne reparationsgrænsen. 

Særligt for elbiler

Rapporten har også set på, hvad der vil ske, hvis man bare fjerner reparationsgrænsen for elbiler. Elbilerne er særligt interessante. Dels fordi Statens provenu i forvejen begrænset, fordi elbilerne er afgiftsfritaget, dels fordi elbilernes CO2-udledning primært kommer fra produktionen. Derfor er det vigtigt, at de holder længe på vejene. Totalskades og skrottes en elbil efter mindre end 5 år, er der ingen miljøgevinst at hente – og dermed er rabatten på registreringsafgiften spildt.

For elbiler viser et forsigtigt estimat at:

·         Det vil give en samlet reduktion i CO2 på 0,13 mio. ton frem mod 2038 at fjerne       reparationsgrænsen for elbiler.

·         Statens provenu reduceres med 0,29 mia. kr.

·         Produktiviteten kan øges med 370 årsværk over perioden 2024 – 2038.

·         Det svarer til 2.200 kr. per ton CO2.

Fakta om reparationsgrænsen

 Reparationsgrænsen sætter en øvre grænse for, hvor mange penge, der må bruges på en skadet bil, uden at der skal betales ny registreringsafgift. Reparationsgrænsen er politisk i dag fastsat til 75 procent, hvilket betyder, at skadens beregnede omkostninger maksimalt må udgøre 75 procent af bilens værdi, før den forulykkede. Grænsen er politisk bestemt og blev indført i 1999.

En bil til 100.000 kr. der er skadet for 75.000 bliver ikke repareret. Uanset typen af skade. Også selvom det fx bare er lakken, der er ødelagt. Flere og flere biler bliver dømt totalskadede, fordi reservedele bliver dyrere. Fx en bil hvor begge airbags er røget kan dømmes totalskadet, selvom selve bilen ikke fejler noget.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør