DI Bilbranchen og Mobility Denmark taler her i Børsen for, at det skal være dyrere at eje en elbil.
De vil nemlig undgå, at elbilerne bliver dyrere at købe i takt med, at der – ifølge den gældende politiske aftale – skal betales mere og mere i registreringsafgift på elbiler.
Jeg forstår synspunktet. Vi har set, hvordan bortfald af støtteordninger på elbiler har betydet en opbremsning af salget i udlandet.
Men sandheden er, at elbilerne er blevet meget billigere, og at der bliver solgt langt flere af dem herhjemme, end vi havde regnet med, da bilaftalen blev indgået i 2020.
Det er positivt. Fra AutoBranchen Danmarks side forventer vi, at priserne på elbiler bliver ved med at falde, så selvom vi foretrækker ro om afgifterne, er der plads til mindre justeringer af afgiftsbetalingen, hvis man – og det er vigtigt – hele tiden skeler til, at elbiler samlet set skal være attraktive i forhold til benzin- og dieselbiler.
Og derfor er det risikabelt at gøre det dyrere at eje en elbil, som de to organisationer foreslår. Især når vi i de kommende år skal sælge elbiler til andre indkomstgrupper, end vi har gjort hidtil.
Højere faste udgifter kan skræmme disse bilkunder væk. For med den nuværende bilaftale bliver netop de billigste elbiler ved med ikke at skulle betale afgift. Og her vil en forhøjelse af ejerafgiften, som er det der foreslås, så ramme ekstra hårdt, da man ikke kompenseres ved lavere registreringsafgiftsbetaling.
Samtidig er der udsigt til, at stigende forsikringspræmier på elbiler også kan skræmme potentielle elbilsejere væk.
Netop fordi vi i de kommende år skal sælge elbiler til nye typer kunder, er der grund til at have særligt øje for de forhold.
Faktisk tror jeg, at politikerne skal tænke i andet end salg af nye biler, hvis man skal fortsætte den høje hastighed på den grønne omstilling af bilparken. Virkeligheden er, at over 40 procent af den tilvækst af elbiler, vi har set i den danske bilpark i år, er sket via import af brugte elbiler fra udlandet. Det er sket på trods af bureaukratiske barrierer, der fortsat eksisterer på området i forhold til afgiftsberegning. Det må og skal laves om i en fart.