Bilforhandlere

Sådan ser bilafgifterne ud i 2025

Registreringsafgiften stiger for plugin-hybrider og dyrere elbiler, mens andre drivmidler falder lidt. Til gengæld bliver især diesel ramt af højere afgifter på brændstof.

Ingen kæmpe afgiftsrevolution ramte bilområdet den 1. januar 2025. I stedet var det mindre afgiftsjusteringer og små forandringer, der ramte biler på alle drivmidler.

Først til registreringsafgiften.

”Om og hvor meget registreringsafgiften på en bil har ændret sig i forhold til sidste år, afhænger i høj grad af hvilket drivmiddel den kører på, hvad den koster, og evt. hvad den udleder. På dyrere elbiler og plugin-hybrider vil der i mange tilfælde være om en lille stigning i år,” siger AutoBranchen Danmarks juridiske chef Abid Khan.

Højeste opregulering i mange år

For alle biler gælder det, at registreringsafgiftslovens afgiftssatser blev justeret ved nytår. Den justering sker hvert år, så satserne kan følge den almindelige prisudvikling i samfundet, som Skatteministeriet skriver på sin hjemmeside.

Dette nytår har satserne bare fået et større nøk opad, end vi har set i mange år, fordi de baserer sig på prisudviklingen for to år siden, hvor den lå højt. 3,9 procent er de blevet justeret op i 2025.

Det er bl.a. skalaknæk, CO2-tillæg og bundfradrag, der har fået et lille nøk opad. Det samme har de afgiftsfri leveringsomkostninger.

De to skalaknæk er blevet forhøjet, så det lave ender på 72.900 kr. (mod 70.200 kr. sidste år), og det høje er nu hævet til 226.500 kr., hvor det lå på 218.100 kr. i 2024.

Samtidig blev bundfradraget også hævet med 3,9 procent ligesom CO2-tillægget, der trækker lidt i den anden retning. Grænserne for at ramme de forskellige CO2-satser blev også justeret ned ved nytår.

Stigning og fald

Resultatet af alt der her er, at bl.a. benzinbiler, der rammer det høje skalaknæk, er blevet lidt billigere.

For plugin-hybrider og elbiler i den dyrere ende er historien en lidt anden. De bliver nemlig ramt af, at det såkaldte batterifradrag er bortfaldet helt ved årsskiftet.

For lavemissions-biler (plugin-hybrid) er afgiftsrabatten faldet fra 40 procent til 35 procent. Ligesom bundfradraget er faldet.

I artiklen her kan du se nogle konkrete eksempler på, hvad det betyder i kroner for en plugin og benzinbil.

For elbilernes vedkommende skal man over 419.344 kr., før der skal betales registreringsafgift. For elbiler over den grænse er afgiften steget, men maksimalt med 10.308 kr.

Brændstof stiger også

Det nye år byder også på ændringer af afgifterne på brændstof – især for dieselbilers vedkommende.

Som mange nok allerede har bemærket ude ved standerne, så steg dieselafgiften nemlig med 65 øre på baggrund af en politisk aftale fra foråret 2024. Til gengæld er udligningsafgiften faldet.

Derudover er der kommet en mindre afgiftsstigning, som rammer både benzin- og dieselbiler plus et fortrængningskrav for CO2-indhold i diesel. Samlet er det FDM’s forventning, at dieselbiler rammes med ca. 1,05 kr. pr liter.

Faldet i udligningsafgift gavner dieselbilister, der ikke kører så langt om året, men ved et kørselsbehov på f.eks. 30.000 km forventer FDM en afgiftsstigning i omegnen af 2.000 kr.

For en benzinbilist, der kører ca. 20.000 km om året, vil det koste bilejeren omkring 293 kr., hvis man kører 16 km/l.

Et mindre fald i elafgiften på 4 øre pr. kWh kan være til gavn for elbilister, der ikke har enten en aftale om refusion af strømafgift eller et ladeabonnement.

Kontakt

Abid Khan

Juridisk chef / advokat