Det er ifølge Forsikring & Pension et grundvilkår, at afregningssystemet Autotaks og de data for reparationstider og lakarbejde, der findes i systemet, er vejledende.
Hvis det var tilfældet, ville denne artikel ikke være relevant. For så fik man betaling for det arbejde, man udførte – og den tid, det tog – uanset hvad data i Autotaks måtte fastlægge som passende tidsforbrug.
Forsikringsselskabernes brug af Autotaks – med en kraftig tendens til robotgodkendelser, der slår ned på afvigelser fra datasættene – har dog undergravet det vejledende element i Autotaks i en sådan grad, at mange oplever systemet og ikke mindst brugen af det som dikterende.
Når det er tilfældet, når Autotaks bruges dikterende frem for vejledende, stiller det ekstra høje krav til, at de data, der skal følges, er korrekte. På samme måde stiller det krav om åbenhed om, hvornår og hvordan data indlæses og om der er ændringer i data i forhold til tidligere, har AutoBranchen Danmark fastslået.
Så man som værksted eller lakerer ved, at der er sket ændringer.
Og så man kan tjekke efter om de data, der faktisk er i Autotaks, er de rigtige.
Det er for mange rigtig svært at blive klog på i dag.
Men en af de ting, man kan gøre, er at sammenligne data fra Autotaks med data fra andre takseringssystemer, som eksempelvis Eurolak.
Data burde være ens
Forsikring & Pension køber data til Autotaks fra Audatex. Audatex leverer reparationstider på alle karrosseriopgaver og er også leverandør på forskellige lakdata til deres kunder, herunder AZT-lak, som bruges i Autotaks. ATZ-lak-datasættet er opmålt og tidsangivet af tredjepart rundt omkring på bilfabrikkerne, inden bilerne forlader samlebåndet.
De data indgår også i Eurolak, og dermed burde data i Eurolak og Autotaks som udgangspunkt stemme overens – med mindre data er blevet ændret eller ikke opdateret af eksempelvis Forsikring & Pension. Og dermed kan man bruge Eurolak til at kontrollere om data i Autotaks stemmer overens med originaldata fra AZT-lak.
“Eurolak burde jo egentlig være et overflødigt værktøj, hvis Autotaks fungerede som det skulle og brugte de data, som vi er blevet lovet. Desværre har vi bare set flere eksempler på, at det ikke er tilfældet. Derfor er Eurolak et rigtig værdifuldt værktøj for lakerere, der gerne vil sikre sig den rette betaling,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Man kan som medlem af AutoBranchen Danmark få adgang til Eurolak, så man selv kan kontrollere data. Og det er blandt andet det, som medlemmer af AutoBranchen Danmark har gjort for at konstatere, at de er blevet underbetalt på lakarbejde på Teslas Model Y i flere år. Her var antallet af arbejdsenheder, som en given opgave udløste, mere end halvt så stor i Autotaks som i Eurolak.
Den fejl er siden blevet justeret fra Forsikring & Pensions side, men det forstærker en mistillid til systemet, konstaterer Nicky Bobak.
Brug Eurolak til stikprøver
“Jeg vil opfordre til, at man bruge Eurolak til at tage stikprøver på det arbejde, man udfører. Der vil sikkert ofte være små afvigelser, og det kan være irriterende nok, men det er selvfølgelig særligt store afvigelser på de modeller, som man ofte maler, som man skal være opmærksom på,” siger han.
Hvis du er interesseret i at bruge Eurolak, kan du kontakte AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling.
Eurolak kan også bruges, når Autotaks endnu ikke har tilføjet data for visse biltyper, som ikke er særligt udbredte i Danmark. Det samme gør sig gældende for specialbiler.
Nicky Bobak opfordrer Forsikring & Pension til at være mere åbne om indlæsningen af data i Autotaks, ligesom der opfordres til, at der gøres særskilt opmærksom på det, hvis der sker ændringer i eksisterende datasæt.