Elbiler

Sådan vil Motorstyrelsen fjerne fejl i digitale systemer

Anders Breinholt, konferencier til AutoBranchen Danmarks Årsdag 2019, sagde det meget godt i sit oplæg til Jens Otte Størup, kort før direktøren for Motorstyrelsen skulle på scenen:

“Du er en modig mand. For de 250 deltagere på denne årsdag er nok ikke ligefrem begejstrede for alt, hvad der foregår i Aalborg og Motorstyrelsen lige for tiden. Men velkommen til”.

Jens Otte Størup greb stemningen og adresserede på sit oplæg nogle af de problemer, Motorstyrelsen har haft med især de it-systemer, som ellers normalt skulle sikre, at især Det Danske Motorregister (DMR) kører optimalt. Et register, der er afgørende for, at bilforhandlere kan beregne afgift korrekt.

“Lige siden WLTP skulle indføres i foråret, har vi haft problemer med DMR. Og jeg vil sige, at det kulminerede for at par uger siden, hvor flere fejl dukkede op. Derfor ligger den sag øverst på mit skrivebord, og jeg holder jævnligt møder med de underleverandører, for vi skal have løst de her problemer. Det er ikke tåleligt for branchen”, sagde Jens Otte Størup på sit oplæg.

Lige nu omfatter problemerne beregning af nedvejning af varebiler, omregistrering til personbil og plug-in-hybrider.

Vejledning er grundsten

Motorstyrelse-direktøren gennemgik på sit oplæg en af de store omstillinger, som den relativt nye styrelse har sat i system, og som man arbejder intenst med, nemlig vejledning. Tidligere var vejledning og kontrol splittet op i det gamle Skat. I nutidens Motorstyrelse er vejledning og kontrol smeltet sammen.

“Vi arbejder sammen med blandt andre AutoBranchen Danmark om at styrke vores vejledning til de erhvervsdrivende. Det er meget vigtigt, fordi langt de fleste bilforhandlere jo ønsker og betaler den skat, de skal. Men manglende vejledning kan betyde, at beløbene ikke altid er korrekte, og her har vi som styrelse selvfølgelig også en opgave”, fortalte Jens Otto Størup.

Ensartet værdifastsættelse

En anden af styrelsens absolut vigtigste opgaver er at sikre, at værdifastsættelsen af alle typer af køretøjer sker korrekt. Det er ikke kun vigtigt ud fra en skattemæssig betragtning, men også i forhold til den retfærdighedsfølelse, som erhvervslivet skal have.

“Vi indsamler i dag langt mere data end tidligere fra alle led i processen, hvilket vil sige: oprettelse af køretøjet. Værdifastsættelse. Registrering eller omregistrering. Anvendelse. Og i sidste instans afmeldelse. Vi kender importørerne, og vi kender dem, der udfører toldsyn”, siger Jens Otte Størup og fortsætter:

“De kommende måneder og år sætter vi langt mere af den mængde data i system. Det betyder også, at vi på sigt kan sikre en langt mere korrekt værdifastsættelse af alle typer af køretøjer, og vi kan i højere grad udføre kontrol af de led, som skal få det hele til at hænge sammen”.