Bilforhandlere

Seeberg: Afgiftsdiskussion bør forstumme, nu hvor elbiler har overhalet plugin

Salget af elbiler overhalede i januar måned salget af pluginhybrider. Og det bør lægge en dæmper på diskussionen om øgede afgifter på pluginhybrider, lyder det fra AutoBranchen Danmark. 

Flere partier på Christiansborg ønsker at genforhandle aftalen om bilafgifter, fordi de mener, der bliver solgt for mange pluginhybrider, og at der samtidig kan stilles spørgsmålstegn ved, hvor grønne pluginhybrider er.  

Dermed ønsker de at genforhandle en aftale, som de selv forhandlede på plads på i december 2020. 

Men efter at det nu står klart, at salget af elbiler i januar har overhalet salget af pluginhybrider, bør man fare med lempe, mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

“Pluginhybriderne steg i afgift til nytår og salgstallene fra januar, hvor elbilerne har overhalet pluginhybriderne, er et tegn på, at den udvikling fra pluginhybrid til flere rene elbiler, som politikerne ønsker, allerede er i gang,” siger Gitte Seeberg.  

AutoBranchen Danmark opfordrer derfor til ro om afgifterne, da det er afgørende for branchen og bilkunderne, at de ved, hvad de har at forholde sig til. 

Samtidig fastslår Seeberg, at den aftalte afgiftsfritagelse af pluginhybrider er vigtig, fordi det for mange bilkøbere ikke er et spørgsmål om en pluginhybrid eller en elbil, men om en pluginhybrid eller en diesel- eller benzinbil.  

“Ved at fjerne afgiftsfritagelse på pluginhybrider risikerer man, at sælge flere benzin- og dieselbiler og færre grønne biler – stik modsat hvad politikerne ønsker,” siger Gitte Seeberg. 

En spørgeskemaundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer viser, at over 8 ud 10 forhandlere forventer, at de kunder, der ville have købt en pluginhybrid i stedet vil købe en benzin- eller dieselbil, hvis afgiftsfritagelsen på pluginhybrider bortfalder. Kun 16 procent forventer, at valget i stedet vil falde på en ren elbil.   

Samtidig mener to ud af tre forhandlere, at pluginhybrider betyder, at kunderne er mere tilbøjelige til at købe en ren elbil næste gang. På den måde er pluginhybriderne også en investering i at lære folk at gøre på el.  

I stedet for at fjerne afgiftsfritagelser burde den politiske diskussion handle om at få pluginhybridejerne til at lade dem mere op med el, mener Gitte Seeberg. 

“Det er klart, at pluginhybrider først for alvor bliver grønne, når de bliver ladet op ofte. Hvis man aldrig lader batteriet op, kører bilen jo bare på benzin eller diesel og det er ikke mening. Derfor bør politikerne fokusere på at skabe incitamenter, der får pluginhybriderne til at køre meget mere på el,” siger Gitte Seeberg. 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent