”Der skulle have været ro om bilafgifterne i fem år, efter at politikerne for 14 måneder siden lavede den største reform af bilafgifterne i nyere tid. Det havde vi set frem, men sådan bliver det nu måske ikke. Det er mildest talt skuffende, men jeg vil trods alt rose skatteministeren for, at drøftelserne skal ske på det bedst mulige vidensgrundlag,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark med henvisning til at skatteminister Jeppe Bruus først vil starte drøftelserne, når en stor undersøgelse fra Danmarks Statistik om brugen af Danmarks pluginhybrider forelægger i løbet af foråret.
”Det er fuldstændig afgørende, at politikerne bliver enige om en holdbar løsning, hvor man samtidig har en lang overgangsperiode, så alle de biler, der er købt, på lager eller bestilt, men endnu ikke leveret kan blive solgt på den nuværende ordning,” siger Gitte Seeberg, der samtidig glæder sig over, at skatteministeren på samrådet anerkendte pluginhybrider som en trædesten i den grønne omstilling af transportsektoren.
Gør det nemmere at lade op
Afgiftsdebatten er opstået, efter der er sået tvivl om, hvor klimavenlige pluginhybrider er – og hvor klimavenligt, de bliver kørt.
”Jeg har stor forståelse for, at pluginhybriderne selvfølgelig skal lades op, hvis de skal gøre sig fortjent til den delvise afgiftsfritagelse, men også her har politikerne et ansvar for at sikre, at det er nemt og bekvemt at lade op over alt i landet. Det handler altså om, at der skal sættes langt flere penge af til ladestandere – også langt fra de store byer, hvor det tit er svært at få en hverdag til at fungere med en elbil og hvor pluginhybriderne derfor er en god overgangsløsning fra fossilbilerne til de grønne biler.”
Seeberg advarer om, at politikerne kan gamble med den grønne omstilling, hvis pluginhybriderne forsvinder fra markedet som en overgangsbil fra benzin- og dieselbiler til grønne elbiler:
”Hvis man ændrer den delvise afgiftsfritagelse på pluginhybriderne, kan man med god ret forvente, at kunderne køber benzin- eller dieselbiler i stedet for elbiler – det viser undersøgelser blandt vores medlemmer også. Det er stik mod de politiske ønsker. Pluginhybriderne kan altså være en investering i at vænne folk til at lade deres biler op, så skridtet til elbilerne bliver mindre. Dermed risikerer man at gamble med den grønne omstilling af bilparken, hvis pluginhybriderne bliver usælgelige.”