Bilforhandlere

Seeberg til Stoklund: Reducer planlagte afgiftsstigninger for elbiler

På et møde med skatteministeren opfordrede AutoBranchen Danmark til, at den planlagte afgiftsstigning for elbiler i 2026 reduceres. Samtidig er AutoBranchen Danmark meget tilfredse med at vores kritik af sikkerhedsstillelsen til Motorstyrelsen nu imødekommes.

Den 3. april mødtes AutoBranchen Danmark med skatteminister Rasmus Stoklund (S). Kort forinden mødet offentliggjorde ministeren, at den i branchen stærkt kritiserede sikkerhedsstillelse for selvanmeldere til Motorstyrelsen vil blive reduceret og målrettet yderligere med 10 trin fremfor de nuværende 5.

”AutoBranchen Danmark har siden oprettelsen af trappemodellen for sikkerhedsstillelse kritiseret den alt for høje sikkerhedsstillelse, ligesom vores juridiske afdeling har hjulpet medlemmer med at få deres individuelle sikkerhedsstillelse reduceret. Vi er meget tilfredse med, at Rasmus Stoklund har lyttet til vores mangeårige kritik og har fremlagt et mere retfærdigt udkast til sikkerhedsstillelse, fortæller Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Det nye udkast er nu i høring og forventes at træde i kraft 1. juli 2025. AutoBranchen Danmark vil informere yderligere om forslaget snarest.

Afgiftsstigninger på elbiler kan bremse salget

Da bilafgifterne blev aftalt i december 2020, blev der planlagt et pitstop i 2025, hvor der gøres status inden indfasningen af registreringsafgiften på elbiler øges med otte procent årligt fra 2026. På mødet fortalte AutoBranchen Danmark, at det kan få konsekvenser for salget af elbiler, hvis der ikke gribes ind politisk.  

”Det er for tidligt at øge registreringsafgiften på elbilerne fra årsskiftet med 8 procent. Det er helt fair, at de dyreste elbiler får en mindre afgiftsstigning, men vores budskab til politikerne er grundlæggende set, at elbilen skal være for flere. Derfor skal afgiftskurven være fladere end det, der blev planlagt i 2020 og der skal gøres mere for at få solgt flere billige elbiler, så flere får mulighed for at købe en elbil,” siger Gitte Seeberg.

Foruden en lempeligere indfasning af registreringsafgift på elbiler fremhævede AutoBranchen Danmark behovet for at importen af brugte elbiler fortsætter, at reparationsgrænsen skal afskaffes og at de løbende udgifter for elbilister skal holdes nede, så flere danskere får en økonomisk gevinst ved at skifte til en elbil.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør