Når de nye forhandlerkontrakter træder i kraft 1. april 2020, vil der være færre forhandlere i Semlers VW-netværk, og der er sat navne på. Det beretter Motor-magasinet i en artikel tidligere på måneden.

VW-forhandleren René Schröter i Grindsted har oplyst til avisen Jydske Vestkysten, at han er blandt seks til otte VW-forhandlere, som er blevet opsagt. Han fortsætter dog som VW og Skoda Servicepartner.

”Vi er i et yderområde, og her er ikke så mange kunder, at det kan svare sig i forhold til de fremtidige investeringer og krav der kommer. Der skal mere mængde på, før det kan løbe rundt,” siger René Schröter til avisen.

Forhandleren overvejede i en overgang at begynde forfra med et andet bilmærke, men området er dækket godt ind, og andre mærker har samme filosofi som VW og trækker sig ud af de lidt mindre områder.

”Vi ser udviklingen med konsolideringer og generationsskifte mange steder, og som brancheorganisation er vi naturligvis parate til at hjælpe vores medlemmer med at træffe de rette beslutninger og skaffe sig den viden, der skal til for at træffe de beslutninger. Det gælder både strategisk og juridisk. Selv om en forhandler mister en autorisation, behøver det jo på ingen måde betyde, at der ikke er en plads til ham eller hende i markedet,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Motor-magasinet har været i kontakt med VW-direktør Mads Ries Lauvring hos SMC/Semler. Han bekræfter, at en række forhandlere mister deres autorisation, men vil ikke sætte navne på.
”Vi melder intet ud om de pågældende, førend de er stoppet. Det er op til de enkelte forhandlere selv frem til den 1. april 2020, og det har René Schröter altså selv ønsket at gøre,” siger Mads Ries Lauvring til Motor-magasinet. Han oplyser desuden, at det ikke udelukkende er mindre forhandlere, som stopper. Der har også været nogen, som har ønsket noget andet end VW-forhandling.
Ifølge formanden for VW-forhandlerforeningen, Michael Therkildsen, der er CEO hos CarHolding A/S med seks VW-forretninger på Sjælland, har forløbet været udramatisk.

”Der var da nogen usikkerhed for halvandet år siden, men slet ikke nu. Tingene er afklaret og har været kendt i over et år. Det har således være en helt udramatisk og nødvendig proces, selv om det selvfølgelig er kedeligt og uheldigt for de ramte kolleger,” siger Michael Therkildsen til Motor-magasinet. Michael Therkildsen er desuden formand for VASS-forhandlerforeningen (overordnet forening for Volkswagen, Audi, Seat og Skoda).

I Sydjylland er fem VW-forhandlere fra Ribe, Tønder, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg gået sammen i selskabet Next Mobility for blandt andet at stå stærkere, når det handler om fokus på digitalisering, elektrificering og effektivisering.

”Det tror jeg, at vi kommer til at se mere af. Vi har jo ikke set den sidste konsolidering endnu, og hertil kommer generationsskifterne,” siger Semler-direktør Mads Ries Lauvring.

Vores Autobranche

Ved branchedagene ”Vores AutoBranche” på Gram Slot tidligere i maj, var temaet om generationsskifte et af de mest velbesøgte oplæg på dagen. Du kan læse en artikel fra fagsnakken om generationsskifte her: https://autobranchendanmark.dk/tips-tricks-generationsskifte/.

Vi har også samlet præsentationer, billeder og artikler fra samtlige indlæg på Vores Autobranche her: https://autobranchendanmark.dk/vores-autobranche/.