Eftermarked

Send bilen forbi mekanikeren inden ferien 

Næsten halvdelen af bilisterne undlader at få bilen tjekket før en bilferie. Det kan være risikabelt. 

I det store hele er de danske bilister gode til at overholde deres bilers serviceintervaller, men ganske mange får ikke bilen tjekket før en bilferie.  

Det viser en rundspørge som Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige.  

Kun lige godt en ud af 10 svarer, at de helt sikkert får tjekket bilen før en bilferie. 46 procent af de adspurgte svarer nej til, om de får bilen tjekket inden en bilferie, mens 41 procent svarer, at de måske får den tjekket, hvis service alligevel er nært forestående.  

“Vi har hvert eneste år kunder, der ringer til os, fordi bilen er gået i stykker på bilferien, og det kan også være hård kost for bilerne, når de pludselig kører mange timer i ét stræk. Bilen kommer til at køre ret mange kilometer på kort tid og måske endda i 30 graders varme eller endda mere,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.  

Netop de uvante forhold er også en af de ting, Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, peger på. 

“Mange bilmærker har efterhånden langt mellem serviceeftersyn, så selv om man endda overholder sine serviceintervaller, kan der være gået lang tid siden seneste værkstedsbesøg, og det er ikke altid godt for bilen. Det kan også være, at dækkene måske trænger til fornyelse eller måske en sporing, fordi man selv har skiftet fra vinterhjul til sommerhjul,” siger Gitte Seeberg og anbefaler en tur omkring værkstedet inden ferien. 

“Det giver tryghed at vide, at bilen i hvert fald er helt i orden, når ferien begynder, og som regel koster det slet ikke særligt meget at få bilen tjekket,” siger hun.  

Rundspørgen viser, at syv ud 10 danskere altid overholder deres bils serviceeftersyn og yderligere 18 procent overholder de fleste, så mange gør noget, men det er bare ikke altid nok i forhold til bilferien, der udfordrer motoren med mange kilometer, ofte i høj hastighed og måske endda i krævende temperaturer.  

“Vi kan ikke understrege nok, at det er vigtigt, at sørge for, at bilen er helt i orden inden hele familien sætter sig til rette og drøner ned til det, der helst skal være kvalitetstid og afslapning,” siger Henrik Sagild. 

For yderligere oplysninger: 

Trine Andrup, kommunikationschef, Gjensidige, 27 52 51 06 

Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef, AutoBranchen Danmark, 31 36 94 00 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation