De sidste års problemer med at købe både nye og brugte biler har affødt en markant stigning i antallet af parallelimporterede biler. I 2021 blev der importeret 38.000 brugte biler. Det er en markant fremgang fra 25.000 parallelimporterede biler i 2020 og kun 18.000 parallelimporterede biler i 2017.
Total | 38.224 | 100,00% | |
TESLA | MODEL 3 | 3.536 | 9,25% |
VOLKSWAGEN | GOLF | 2.930 | 7,67% |
VOLKSWAGEN | PASSAT | 2.360 | 6,17% |
AUDI | A3 | 1.377 | 3,60% |
BMW | 5’ER | 1.129 | 2,95% |
MERCEDES-BENZ | E-KLASSE | 1.029 | 2,69% |
MERCEDES-BENZ | C-KLASSE | 870 | 2,28% |
BMW | 3’ER | 637 | 1,67% |
BMW | I3 | 619 | 1,62% |
SKODA | ENYAQ iV | 610 | 1,60% |
Benzin | Diesel | Hybrid | Hybrid (plugin) | El | |||||
Antal | Andel | Antal | Andel | Antal | Andel | Antal | Andel | Antal | Andel |
7.841 | 20,51% | 9.891 | 25,88% | 2 | 0,01% | 9.520 | 24,91% | 10.961 | 28,68% |
Udvikling fortsætter i 2022
Fra årsskiftet frem til 20. februar er der importeret 4.390 brugte biler til Danmark. Det er en stigning på 64 procent i forhold til samme periode i 2021, hvor det er blev parallelimporteret 2.836 biler. Ifølge AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg fortsætter de grønne tendenser fra 2021.
”De første tal fra 2022 viser også en klar fremgang til elbilerne i forhold til importen af brugte biler i 2021. Hele 44 procent af de importerede biler i år er elbiler, mens der ses svage fald, til benzin-, diesel og mildhybridbiler. Pluginhybridbilerne falder med godt 10 procent ift. 2021, nu hvor afgifterne på dem er steget en smule”, siger Gitte Seeberg.