Folketingsvalg 2022 (bruges ikke)

Stor spørgelyst fra japanske udsendinge

Bilparkens sammensætning. Forholdet mellem forhandlere og importører, og den danske samfundsstruktur og arbejdsmarkedsmodel.

Spørgsmålene var mange og blandede, da AutoBranchen Danmark i sidste uge havde besøg af en videbegærlig japansk delegation fra vores søsterorganisation – Japanese Dealers Association (JADA). Derfor lyttede de interesseret og spørgelystent til adm. direktør Gitte Seebergs oplæg i København.

”Nu er det anden gang på to år, at vi får besøg af en delegation fra JADA, og det er vi meget glade for.” lagde Gitte Seeberg ud med.

Efter en kort præsentation af Danmark og den danske model, fortalte hun om AutoBranchen Danmark og det arbejde, som organisationen laver. Hun fortalte om det juridiske arbejde, og hvordan det politiske arbejde bliver gjort i både Danmark og EU. Organisationens vigtige medlemsservice med relevante kurser og arrangementer for medlemmerne, fik også nogle ord med på vejen.

De japanske gæster nikkede genkendende til manglen på arbejdskraft. De udfordringer vi har i Danmark, har de også i Japan – det er svært at rekruttere de unge, som skal tilføre branchen noget nyt.

Japanerne hev deres kameraer frem, da Gitte Seeberg på storskærmen viste bilparkens sammensætning i Danmark. Også Transportkommisionens arbejde med at finde den rette afgiftsmodel og de ambitiøse politiske målsætninger om antallet af elbiler på vejene om få år, gav anledning til spændte ansigtsudtryk og forundrede miner. Det er tydeligt, at Danmark har et arbejde foran sig på transportområdet.

Japanerne kender alt til, at de nye CO2-krav bliver en udfordring, og mange bilmærker vil få bøder fra 2021. ”De spurgte interesserede til konsolideringen af branchen i Danmark, lige som de var meget optaget af retten til data, og hvem der skal beskyttes. Hele arbejdsprocessen i forhold til EU optog dem også meget,” fortæller Gitte Seeberg, der selv har en fortid som EU-parlamentariker og derfor kunne give sine japanske gæster en god opdatering om det arbejde.

Det danske velfærdssystem gav også anledning til masser af spørgsmål.

”Som alle andre turister i København, var vores gæster forundrede over de mange cykler på veje og cykelstier. Den transportform fylder ikke i samme grad hos dem selv,” fortæller Gitte Seeberg, som også måtte uddybe sin fortælling om forholdet mellem importør og forhandlere, og udviklingen i det forhold.

”Er I ikke verdens lykkeligste land? Så må forholdet også være lykkeligt,” mente en gæst til stor morskab for de øvrige.

AutoBranchen Danmark var japanernes første stop på vejen, inden de skulle videre og mødes med andre aktører inden for branchen. Efter tre dage i København, skulle JADA’s udsendinge videre på studieture til Tyskland og Italien.