43 personer har søgt og er blevet optaget på autoteknolog-uddannelsen i Køge, Aarhus og Odense. Det er et fald på 20 studerende i forhold til sidste år og året før. Et fald på 20 studerende på en lille uddannelse, er et procentuelt stort tab. Nedgangen er næsten 32 procent i forhold til de to foregående år.
I lighed med sidste år bliver uddannelsen slet ikke oprettet i Viborg, hvor Erhvervsakademi Dania ellers var det fjerde erhvervsakademi i landet, som udbød uddannelsen. En væsentlig del af årsagen er dog, at uddannelsen blev udbudt på engelsk, og det har en politisk aftale sat en stopper for.
Autoteknologuddannelsen blev ved sin oprettelse set som en videregående uddannelse for personer, der allerede er i autobranchen fx som mekaniker eller lignende. Det gav dem mulighed for at bestride jobs som eksempelvis værkfører, men nu er mange også ansat til at styre flåder. Det kan fx være i en stor kommune, hvor man er i gang med grøn omstilling af vognparken, men det kan også være i landbruget og i delebilsfirmaer.
“Måske er tiden kommet til, at uddannelsen til autoteknolog skal være en deltidsuddannelse, som man kan læse mens man arbejder. Det tyder på, at den model passer bedre til mange mennesker, og måske også til virksomhederne,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
“Virksomhederne efterspørger stadig eleverne. Sidste år havde vi flere praktikpladser end vi havde elever. På Zealand har vi oprettet Service Management-uddannelsen, som ligner autoteknologen, men dog uden den tekniske del. Det er en deltidsuddannelse. Tidligere var det især mekanikere, der læste videre til autoteknolog, nu kommer de studerende oftest fra gymnasiet,” siger Peter Krüger, lektor og underviser på Erhvervsakademi Zealand.
Efteruddannelse fylder mere og mere. Både skoler, importører og private aktører udbyder forskellige former for efteruddannelse, der kan give kompetencer i retning af autoteknologen.
AutoBranchen Danmark fortæller mere om Service Management-uddannelsen i et kommende nyhedsbrev.