Eftermarked

Studietur til Sverige viser behov for ændringer i skadesbranchen

AutoBranchen Danmark og Malernes Fagforening har besøgt svenske skadesværksteder, der er langt mere rentable og velfungerende end de danske.

De to organisationer har sammen været på studietur i Sverige for at indsamle viden om plastreparation i Sverige samt hvorfor den svenske skadesbranche er langt mere rentabel og velfungerende end den danske. Undervejs er der besøgt skadesværksteder hos Volvo/Renault, Mercedes og BMW.

Eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark Nicky Bobak deltog selv på studieturen, og det var en øjenåbner for, hvor velfungerende den svenske skadesbranche er.

”Vi vidste godt, at Sverige har fundet en bedre model end Danmark, men forskellen er markant større, end vi forventede. Der er langt bedre arbejdsmiljø, uddannelse og ikke mindst en mere rimelig prissætning”, siger Nicky Bobak.

Langt større fokus på uddannelse

Et af de vigtigste punkter på turen var at lære mere, om den måde medarbejderne i den svenske skadesbranche er uddannet. Der er fx oprettet et grundlæggende uddannelsesprogram og efteruddannelse, hvilket er et krav fra forsikringsselskaberne for at værksteder kan udføre forsikringsskader.

Prissætning er anderledes end i Autotaks

Systemet fungerer grundlæggende med prisopmåling og niveau inddelt kalkulator. Niveau inddelingen sker ved let skrab, udvendig deformation, udvendig/indvendig reparation, hvilket giver en langt mere korrekt prissætning, end vi kender fra Autotaks.

Den danske skadesbranche skal udvikles

Efter turen til Sverige er Nicky Bobak ikke i tvivl om, at om Danmark skal lade sig inspirere af de svenske løsninger i branchen.

”I Sverige har der været et pres ovenfra for at sikre en bedre skadesbranche. Arbejdsmiljøet, uddannelse og prisfastsætningen fungerer bedre vel og mærke med et godt samarbejde med forsikringsbranchen. Det kan vi lære meget af herhjemme, hvor både arbejdsmiljø og priser ofte presses ud over det rimelige. Derfor vil AutoBranchen Danmark arbejde på at få de svenske erfaringer ind i den danske skadebranche til glæde for alle parter”, siger Nicky Bobak.