Bilforhandlere

Tre års frygt for konfiskation har sat sig i forhandlerne

Loven om vanvidsbilisme fylder tre år, og frygten for at få konfiskeret en bil ved prøvekørsel eller andet tynger i udpræget grad landets bilforhandlere og værksteder.

Da loven om vanvidskørsel trådte i kraft 31. marts 2021, vågnede autobranchen op til en ny virkelighed. For mens alle må forventes at være imod hasarderet kørsel, kunne bilforhandlere og autoværksteder nu pludselig miste hundredtusindvis af kroner, hvis en af deres kunder kørte vanvidskørsel i en bil, der var udlånt til prøvekørsel eller som lånebil i forbindelse med reparation.   

Bilen vil nemlig blive konfiskeret, uanset at forhandler eller værksted havde gjort, hvad de kunne for at sikre sig mod, at deres kunder ville køre vanvidskørsel i bilen.   

Og den store økonomiske risiko, der kan udfordre hele forrentninger, har sat sig i autobranchen, viser en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer.   

Her svarer 38 procent af respondenterne, at loven betyder, at forhandlerne lever med en konstant frygt for at få konfiskeret én eller flere biler.   

Og det er alvorligt, mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark:  

“Der er al mulig grund til at slå ned på vanvidsbilisme, men man skal ramme dem, der kører hasarderet og ikke forhandlere eller værksteder, der blot driver deres forretning,” siger Gitte Seeberg.  

Lidt over 2 procent svarer i undersøgelsen, at de har fået konfiskeret én eller flere biler på grund af loven om vanvidsbilisme.   

“Det er heldigvis ikke mange, der er blevet ramt. Men for dem, der bliver ramt, er konsekvenserne store for deres forretning. Det er uacceptabelt og uholdbart,” siger Gitte Seeberg videre.   

Uforholdsmæssigt indgribende

I undersøgelsen svarer knap 10 procent også, at loven om vanvidsbilisme har betydet, at de grundlæggende har ændret deres forretning. Flere forhandlere lader også medarbejdere køre med på prøveture, mens det også er blevet dyrere at forsikre bilerne.   

“Det er en lov, der er uforholdsmæssigt indgribende over for et helt erhverv, og det mindste politikerne kan gøre, er da at vejlede i, hvordan man som forhandler eller værksted sikrer sig mod konfiskation. Det mangler vi stadig, selvom guderne skal vide, at vi har bragt det op mange gange for skiftende transportministre,” siger Gitte Seeberg.   

AutoBranchen Danmark har fået foretaget en meningsmåling af Voxmeter blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen. Her svarer 67 procent af danskerne, at der bør være officielle retningslinjer for, hvordan man som selvstændig erhvervsdrivende kan sikre sig mod at få sin bil konfiskeret, hvis der bliver vanvidskørsel i den af andre – som eksempelvis kunder eller medarbejdere.  

Kun 13 procent mener ikke, at der bør være officielle retningslinjer for det.  

“Det er tydeligt for enhver, at det er højst uretfærdigt, at man straffer uskyldige økonomisk for andres forbrydelse. Derfor bør politikerne levere den officielle vejledning i en fart,” siger Gitte Seeberg.    

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør