Bilforhandlere

Tysk tilskud til elbiler og pluginhybridbiler står til udfasning

Den tyske regering vil fjerne og reducere tilskud til grønne biler fra nytår. Det vil påvirke importen af brugte biler til Danmark. 

I årevis har tyske bilejere kunne få tilskud, når de købte en grøn bil for at kompensere for den højere produktionspris. Den eneste hage var, at bilen ikke måtte videresælges til fx Danmark i de første seks måneder.  

Står det til den tyske økonomiminister Robert Habeck skal tilskuddene reduceres og bindingsperioden på de seks måneder forlænges. Ifølge flere tyske og internationale medier forventer regeringen at foretage følgende ændringer: 

  • Tilskud til pluginhybridbiler (4500 euro i 2022) fjernes fra nytår. 
  • Tilskud til elbiler reduceres frem mod 2025: 
    • 2022: 6000 euro 
    • 2023: 4000 euro 
    • 2024: 3000 euro 
    • 2025: 3000 euro 
  •  
  • Bindingsperioden på seks måneder, hvor bilen ikke må sælges til udlandet, fordobles til 12 måneder.  

Ændringerne er ikke vedtaget i den tyske forbundsdag endnu, men det forventes af AutoBranchen Danmark, vores søsterorganisationer i Tyskland og en række udenlandske medier, at tilskuddene reduceres på ovenstående vis.  

Konsekvenser for import af brugte, grønne biler 

Import af elbiler og pluginhybridbiler er i de seneste år blevet en god forretning for autobranchen. Det er ikke mindst takket være de tyske tilskud og udfordringerne med levering af nye biler. I årets første fire måneder er der importeret 13.063 brugte biler – en stigning på 41 procent sammenlignet med samme periode i 2019.  

Ud af de godt 13.000 importerede biler er 50 procent elbiler og yderligere 13 procent er pluginhybridbiler, hvoraf en stor del antages at være blevet importeret fra Tyskland. Ifølge AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg kan de forventede ændringer mindske udbuddet af biler, der er til rådighed for import til Danmark. 

”De reducerede tilskud på elbiler vil som udgangspunkt gøre det mindre attraktivt at importere brugte grønne biler til Danmark. Vi ser dog også, at bilproducenterne hæver priserne på nye biler i både Danmark og Tyskland, hvilket kan modvirke et lavere eller manglende tilskud. Samtidig vil de tyske forbrugere skulle beholde bilen længere, før den kan videresælges, derfor vil udbuddet af næsten nye grønne biler sandsynligvis falde en smule.”  

Direktøren forventer dog langtfra, at det er slut med at importere brugte biler grønne biler fra Tyskland. 

”Der vil være mangel på biler mindst et år endnu, og så længe det er tilfældet, vil det stadig være meget attraktivt at importere nyere brugte biler – og det tror jeg også, det vil være, når bilmarkedet normaliserer sig. Det lavere eller manglende tilskud kan dog betyde, at forbrugerne kigger mod andre modeller, der selv med det lavere eller afskaffede tilskud vil være billigere end tilsvarende biler i Danmark.” 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper