Autolak og eftermarked

Udbredelsen af brugte dele står og falder med højere priser 

Der er behov for, at værkstederne tjener langt mere på brugte reservedele, hvis genbrug skal vinde yderligere frem, lyder det fra grossist.

AutoBranchen Danmark og en lang række andre brancheaktører har igennem længere flere år sat fokus på, at der er en stribe udfordringer ved brugen af brugte reservedele i skadesarbejdet.  

Udfordringer, der skal adresseres langt bedre, hvis brugen af brugte reservedele skal stige, sådan som forsikringsselskaberne ønsker sig det.  

Og det gælder ikke mindst den afregning, som værkstederne får, når de bliver pålagt at bruge brugte reservedele. 

Her er avancen nemlig langt mindre, end den er på andre reservedele, hvilket i sagens natur skader værkstedernes økonomi.  

Og det bakkes nu op af den store europæiske grossist Meko, der opererer i Danmark via FTZ. 

I en artikel i Motor-magasinet fastslår Oskar Hjertquist, der er Head of International Sales hos Meko, at en prisstigning på brugte reservedel er nødvendig. 

Han nævner som eksempel en brugt bremseskive, der måske koster 250 kroner som brugt, men 1000 kroner som ny.  

“Problemet i dag er, at hvis en brugt bremseskive koster 250 kroner, forsvinder en stor del af marginen. Det er ingen hemmelighed, at avancer på reservedele er en vigtig indtægtskilde for værksteder,” siger Oskar Hjertquist til Motor-magasinet og fortsætter: 

“Hvis jeg drev et værksted, ville jeg ikke sælge en bremseskive, hvor jeg tjener hundrede kroner, i forhold til en, hvor jeg tjener 200 kr. Det er markedsdynamikken i en nøddeskal,” siger han. 

Avancen skal hæves

Og det er Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark enig i: 

“Forsikringsselskaberne bliver simpelthen nødt til at sikre en langt bedre struktur for brugen af brugte dele. Og det gælder i særlig grad afregningen, hvor avancen er faldet kraftigt,” siger han. 

Han påpeger, at brugen af brugte reservedele indtil videre primært ligner en spareøvelse, fordi der fra mange forsikringsselskaber er et enormt fokus på netop prisen på reservedelen frem for reservedelens stand og kvalitet.  

“Vi har i AutoBranchen Danmark ikke noget imod brugen af brugte reservedele, hvis blot værksteder og lakerere bliver betalt for det ekstra arbejde, der kan være forbundet med brugen af delene, og hvis deres forretning ikke bliver forringet af det. Men der er vi desværre slet ikke lige nu, så der er brug for handling, hvis brugen af brugte reservedele skal fremmes og hvis det ikke skal gå ud over værkstederne,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmark har desuden flere gange tidligere også opfordret til, at der gøres et større stykke arbejde for at klarlægge de reelle CO2-gevinster ved at genbruge reservedele.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert