Elbiler

Uddannelsen til personvognsmekaniker justeres til el- og hybridbiler

car mechanic examining car suspension of lifted automobile at repair service station

Behovet for personvognsmekanikere med kompetencer inden for service og reparation af elbiler stiger i takt med, at teknologien udvikler sig. Derfor har Metalindustriens Uddannelsesudvalg i samarbejde med arbejdsmarkedets parter og erhvervsskolerne justeret uddannelsen til personvognsmekaniker.

Det oplyser Metalindustriens Uddannelsesudvalg i en pressemeddelelse.

På Uddannelsens trin 1 bliver der oprettet et obligatorisk fag ”Fejlfinding på elektriske systemer og grundlæggende sikkerhed på el/hybrid”. På faget opnår eleverne blandt andet en grundlæggende viden om opbygning eldrevne og hybride køretøjer og om de sikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med arbejdet.

På uddannelsens speciale trin 2 bliver det tidligere valgfri specialefag ”Sikkerhed på eldrevne og hybride køretøjer ” gjort obligatorisk.  På dette fag lærer eleverne blandt andet at arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt på, eller i nærheden af, spændingsløse elektriske systemer på el- og hybridbiler.

”Det giver rigtig god mening at geare mekanikeruddannelsen til fremtiden nu. Behovet for at kunne reparere på elbiler bliver kun stigende, eftersom disse biltyper vil udgøre en stadig større del af salget. Det er godt, at det ikke kun er viden, som mekanikerne får hos importørerne, men at det bliver en integreret del af uddannelsen”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Ændringerne har været i høring hos de erhvervsskoler, som udbyder uddannelsen til personvognsmekaniker. Metalindustriens Uddannelsesudvalg har modtaget positive tilbagemeldinger.

Den nye uddannelsesordning træder i kraft den 1. august 2019.