Her viser fremskrivninger, at elbiler vil føre til et fald i den samlede omsætning for hele eftermarkedet på 56 procent, hvis elbilerne når markedsandele på 50 procent. Den knap så dårlige nyhed er, at der stadig er mange år til, at omvæltningen bliver så stor. Det fortalte markedsanalytiker Gareth Arnould på et oplæg.
“Opgaver i forhold til reparationer og vedligeholdelse er kraftigt nedadgående, hvis det er elbiler, som ruller ind på værkstederne i stedet for konventionelle biler. Det er vores klare vurdering, når vi kigger på eksisterende markeder med mange elbiler og tilsvarende værksteder”, fortalte Gareth Arnould fra ICDP.
Et stykke ude i fremtiden
Han understreger dog, at en markedsandel for elbiler ligger et godt stykke efter 2030, som situationen er i dag. Fordelingen mellem drivmidlerne benzin, diesel, hybrider og rene elbiler vil rykke over de kommende år, og her er det især en kraftig faldende andel af dieselbiler, som er mest iøjnefaldende. Andelen af elektrificerede biler udgør frem til efter 2026 under 10 procent af det samlede bilsalg. Det viser en stor analyse, som ICDP har lavet på baggrund af det store franske bilmarked, hvor især diesel har stået stærkt de sidste 10-15 år.
“Vi har ikke det samlede overblik endnu, fordi der også i løbet af de næste tre-fire år lanceres en stribe nye elbiler fra et væld af producenter, som kan vende det på hovedet. Men indregnet de nuværende prisstrukturer, muligheder for opladning og udbud, er den massive omlægning ikke lige rundt om hjørnet. Men når de indtræffer, er kurverne nedadgående på eftermarkedet. Det gælder både, når vi analyserer på nuværende tal i Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Storbritannien og Norge”, fortalte Gareth Arnould på sit oplæg i Berlin.
Vores Autobranche 2019
De to branchedage ”Vores Autobranche”, som AutoBranchen Danmark og Motor-magasinet står for, sætter fokus på branchens store omstilling. “Vores autobranche” bliver en blanding af oplæg fra eksperter om autobranchens fremtid samt muligheden for at møde eksperterne og andre branchefolk i mindre grupper. Emner som forsikring, generationsskifte, trivsel og autolakeringens fremtid er i fokus, når der er fagsnak i føresædet.
Du kan se de foreløbige talere her. Det er gratis at tilmelde sig frem til 7. april. Derefter koster det 295 kroner at deltage. Læs mere og tilmeld dig her