Bilforhandlere

750.000 færre benzin- og dieselbiler om fem år, hvor elbiler vil være i overtal

Mens regeringen forventer yderligere én million elbiler frem mod 2030, vil antallet af benzin og dieselbiler falde kraftigt, fremgår det af en ny rapport.

For nylig rundede vi 400.000 elbiler i Danmark, og elbilerne udgør nu over 14 procent af den samlede bilpark. For fem år siden var det tilsvarende tal knap 0,7 procent.   

Men elbilernes fremmarch står ikke til at stoppe. Tværtimod.  

Det fremgår af regeringens Klimastatus og –fremskrivning 2025.   

Sidste år blev det i samme fremskrivning vurderet, at der ville være 925.000 elbiler i 2030, men i den nye fremskrivning er den forventning hævet med knap en halv million elbiler.   

“Elbiler forventes at udgøre ca. 90 pct. af tilgangen af biler i 2030 og den samlede bestand af elbiler i 2030 forventes at være ca. 1,4 mio., svarende til ca. 45 pct. af den samlede bestand,” fremgår det således af klimafremskrivningen.   

Fossildrevne biler er udfordrede

Omvendt vil antallet af benzin- og dieselbiler falde drastisk, lyder forudsigelsen:  

“Med KF25 skønnes bestanden af benzin- og dieselbiler at blive reduceret med ca. 750.000 biler mellem 2024 og 2030 svarende til ca. 32 pct.”  

I fremskrivningen redegøres også for, at nysalget af benzin- og dieselbiler indenfor både personbiler og varebiler de facto forventes helt stoppet i 2035.   

Og mens virkeligheden hvert år overhaler klimafremskrivningens forventninger, gøres der samtidig status over de sidste års salg af elbiler:  

“De seneste år er salget af elbiler steget betydeligt. Siden 2018 er salget i gennemsnit steget med 124 pct. årligt. I 2024 udgjorde elbiler over 50 pct. af nysalget og 88 pct. af brugtvognsimporten. Dermed udgjorde elbiler 68 pct. af den samlede tilgang af personbiler i 2024,” lyder det i fremskrivningen.  

“Udviklingen i salget af elbiler forventes at fortsætte. I 4. kvartal af 2024 udgjorde elbiler 80 pct. af den samlede tilgang. Til sammenligning udgjorde elbiler 60 pct. af salget i 4. kvartal af 2023. Samtidig med det stigende elbilsalg er der sket en markant nedgang i salget af særligt dieselbiler. Den generelle udvikling i elbilsalget er drevet af den teknologiske udvikling, et stigende udbud af modeller, udbredelsen af offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur samt en afgiftsstruktur, der tilskynder til anskaffelse af elbiler. Ligeledes har salget af plug-in hybridbiler siden 2021 været aftagende, og skønnes i 2030 at udgøre ca. 1 pct. af salget.”  

Elbiler vil fylde mere

Men det er altså ikke kun pluginhybriderne, der er på retur. Det gælder i høj grad også benzin- og dieselbiler, hvor deres samlede antal ventes at falde med 125.000 styk årligt frem mod 2030. 

Og derfor er der også kun få år til, at elbiler vil være den dominerende i bilparken som sådan, forudses det i klimafremskrivningen:  

“I 2024 var der ca. 1,7 mio. benzinbiler og ca. 615.000 dieselbiler i Danmark. I fremskrivningen skønnes det, at benzin fortsat vil være det primære drivmiddel i personbiler de næste 5 år, og i 2030 forventes ca. 1,3 mio. benzinbiler i bilbestanden. Fra 2030 vurderes el at være det primære drivmiddel i personbiler.”  

For AutoBranchen Danmark beskriver Klimafremskrivningen meget klart den hast, som bilparken ændrer sig med:  

“Jeg tror, vi alle har været overraskede over, hvor hurtigt omstillingen er gået i de sidste par år. Men den vil kun accelerere endnu mere i årene fremover. Det gælder om at justere sin forretning og sit indkøb, så man kan komme kunderne i møde,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

Og netop det faktum, at elbiler om få år kan være i overtal i bilparken som sådan, får eftermarkedschef Nicky Bobak til at opfordre til, at man forbereder sin forretning og ikke mindst sit værksted på fremtiden.  

“Benzin- og dieselbil vil stadig fylde betragteligt i bilparken i mange år fremover, men udviklingen går hurtigere end ventet, og når elbilerne så hurtigt kan komme i overtal, så gælder det om, at værkstederne er klar. Både til at servicere biler, men også til at tilpasse de ydelser, som man tilbyder kunderne. Ellers bliver det svært at fastholde indtjeningen,” siger han.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør