De to virksomheder har for alvor fundet ud af, at autolakerere og skadecentre skal arbejde tæt samme i en verden, hvor det at udbedre skader er blevet lig med et massivt tids- og kvalitetspres.
Så selv om de to virksomheder er placeret med knap 700 meters afstand, er de to virksomheder i kontakt flere gange dagligt. Jimmi Bisgaard, værkstedschef hos Sondrup Bilcenter, uddyber:
“Den tætte dialog er vigtig på flere planer. Det første handler om kvalitet og forventningsafstemning i forhold til de helt konkrete opgaver. Langt fra alle opgaver er ens, og det stiller både pladesmede og autolakerere over for nogle valg. Ved at arbejde tæt sammen løser vi arbejdsopgaver langt mere effekt og af en højere kvalitet”, siger Jimmi Bisgaard og fortsætter:
“Samtidig står vi langt stærkere over for forsikringsselskaberne, hvis der skulle opstå uklarheder om afregningen for opgaver. Ved på forhånd at være enige fra vores poster, har vi et langt bedre aftalegrundlag at arbejde ud fra over for taksator”, fortæller Jimmi Bisgaard.
Prioritering og taksering
Ruller man de 700 meter ned ad industrivejen i Viby, finder man Viby Autolakering A/S og den anden vigtige part i det tætte samarbejde. Her står Lars Bisgaard i spidsen for virksomheden, og han fremhæver især to ting, som det gode samarbejde fører med sig:
“Vi kan langt bedre prioritere de køretøjer, som skal lakeres. Det sker i tæt dialog med kollegerne oppe hos Sondrup Bilcenter. Vi supplerer den online booking med løbende opkald og kontakt mellem virksomhederne, så begge parter leverer den bedste service og den højeste kvalitet”, siger Lars Bisgaard.
“Samtidig har jeg også en tryghed i, at dem der i sidste ende takserer skaderne, også sørger for at få alle opgaver med og forstå, hvis der er tale om særligt krævende opgaver som ved eksempelvis tre- og firelags lakeringer. Her er det vigtigt, at dem som takserer i Autotaks kender til autolakerernes bevæggrunde for, at nogle opgaver skal afregnes højere end andre”.
Tæt dialog meget vigtig
For Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark, er det meget positivt at høre, at Viby Autolakering og Sondrup Bilcenter arbejder så tæt sammen, som de gør.
“Vores erfaringer fra den løbende medlemskontakt er, at for få stadig ser en værdi i det tætte samarbejde. Men det kan næsten ikke understreges nok gange herfra, hvorfor det tætte samarbejde er afgørende”, siger Nicky Bobak og fortsætter:
“Vi rådgiver løbende medlemmer og brugere af Autotaks til at sikre sig, at de får den korrekte betaling for forsikringsskader. Og jo mere et skadescentre og en autolakerer er på linje med hinanden, desto bedre står de som samlet enhed i den forhandling. Det gælder både i store og små sager, som i sidste instans kan være meget væsentlig for bundlinjen”.
Tilbage hos Jimmi Bisgaard lyder det:
“Alle, der arbejder i skadebranchen og med autolakering ved, hvor presset et marked, man står i. Det gælder både på pris, tid og kvalitet. Det understreger bare yderligere, hvorfor vores enighed om processerne er så afgørende”, siger værkstedschefen hos Sondrup Bilcenter.