Benjamin Rud Elberth

Betegnelsen mobil malekabine bør nuanceres

Hvis man læser eller genlæser Motor-magasinets temasider den 29. marts 2019 om mobile sprøjtekabiner i branchen for autolakering, kan nogle måske få den opfattelse, at de mobile kabiner er en snuptagsløsning. Det er langt fra tilfældet, mener AutoBranchen Danmarks Videncenter, der hver uge besøger og rådgiver autolakerere i at få en bedre forretning. Og dermed løbende vurderer ny teknologi, som eksempelvis kan sænke energiforbruget, gøre forretningen mere rentabel eller gøre arbejdsholdene bedre.

Nicky Bobak, leder af AutoBranchen Danmarks Videncenter, mener dog, at artiklerne kræver, at betegnelsen en mobil malekabine kræver en nuancering.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Sådan så opslaget ud i Motor-magasinet den 29. marts 2019 om mobile sprøjtekabiner.

”Udgangspunktet for temasiderne er, at her er en teknologi, som nærmest kan foldes ud i løbet af nogle få minutter og med ét vil gøre mere traditionelt autolakereri utidssvarende. Det er ikke tilfældet. For der er grænser for hvor mobile, kabinerne kan blive. Desuden bør det nævnes, at kabinerne koster en del, og at de ikke blot foldes ud på ti minutter. Det er en lidt større proces”, forklarer Nicky Bobak AutoBranchen Danmarks Videncenter.

Det skyldes først og fremmest, at kabinerne har fast gulv. De har et avanceret udsugningssystem, og i nogle tilfælde kan procesvarmen genanvendes, så det samlede energiforbrug nedbringes til glæde for autolakereren eller indehaveren. De kan også købes med et tilhørende blanderum.

”Det betyder, at kvaliteten på mange planer kan måle sig med lakererier. Men det skal bare ikke fremstilles som om, at de mobile kabiner springer over hvor gærdet er lavest. De kræver lidt opsætning, men kan så i øvrigt kodes til præcis den proces, lakereren skal i gang med, eksempelvis sprøjtearbejde eller slibning”, siger Nicky Bobak fra AutoBranchen Danmarks Videncenter.

”Desuden ser vi ikke på de her kabiner som en måde at underbyde den eksisterende branche på. Man bør i stedet vende den om og kigge på, hvordan kabinerne måske kan bruges til at forbedre forretningsvilkårene og arbejdsbetingelser blandt vores autolakerere. Måske kan det fungere for ens forretning. Måske kan det ikke. Men vi er åbne over for, at muligheden bør være der”, siger Nicky Bobak.

Ny bekendtgørelse helt oplagt

Med de forbehold til mobile kabiner in mente hilser AutoBranchen Danmarks Videncenter en ny værkstedsbekendtgørelse velkommen. Så længe de mobile kabiner opfylder eller i flere tilfælde overgår eksisterende regler med længder, er det godt, hvis lakvirksomheder får flere muligheder for at drive forretning gennem mere tidssvarende lovgivning.

”De mobile kabiner kan eksempelvis bruges, hvis et eksisterende lakereri skal renoveres eller ombygges. I den periode kan en fuld funktionsdygtig mobilkabine med det rigtige filter, udsugning og udformning holder gang i forretningen. Det er vigtigt i en hård og konkurrencepræget hverdag”, forklarer Nicky Bobak.

Det er blot et eksempel, hvor mere tidssvarende lovgivning vil give rigtig god mening, mener lederen af AutoBranchen Danmarks Videncenter.

”Det er klart, at når bekendtgørelse 302, som Arbejdstilsynet og dermed branchen indretter sig efter i dag, ikke er opfrisket siden starten af 1990’erne, er teknologien et helt andet sted i dag”.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]