Elbiler

Bilforhandler går sammen med lokale om at etablere lynladestandere

For at hjælpe den grønne omstilling på vej og skabe værdi for deres lokalområde, er en bilforhandler fra Skærbæk gået sammen med fire andre erhvervsfolk om opsætningen af lynladestandere til elbiler.  

For Jørgen Hansen, indehaver af Jørgen Hansen Biler A/S i Skærbæk mellem Ribe og Tønder, har det længe været kilde til frustration, at der er så langt mellem ladestanderne i hans lokalområde. Og når der endelig er en ladestander, er det en normaloplader, som tager ganske lang tid om at lade elbilen eller pluginhybriden op.   

Men i stedet for bare at brokke sig over situationen, har Jørgen Hansen taget sagen i egen hånd: Nu skal der sættes lynladestandere op langs den sønderjyske vestkyst. Derfor er han gået sammen med fire andre lokale erhvervsdrivende, en tømrermester, en entreprenør og vognmand, en ejendomshandler om at etablere to ladestationer i deres lokalområde. Én i Tønder og én i Skærbæk. 

Idéen opstod på en jagt, hvor talen faldt på manglen på ladestandere. Og så gik de fem erhvervsfolk sammen om projektet:   

“Når vi står sammen om det, er der flere til at løfte det. Det er lettere at gøre i flok,” forklarer Jørgen Hansen om beslutningen om at starte en fælles virksomhed, der skal drive ladestationerne.   

“Vi lever af vores område, så det handler om at give tilbage. Vi vil gerne gøre noget godt for vores område og være med til at udvikle det,” siger Jørgen Hansen. 

6 lynladere og mulighed for udvidelse  

Hver ladestation bliver efter planen udstyret med 6 lynladere, og der er mulighed for at udvide med flere, hvis behovet opstår. Samtidig har de købt en del ekstra jord, så der kan også blive mulighed for at opføre butikker eller lignende. De områder, der er valgt til ladestationerne, er i forvejen placeret ved trafikknudepunkter, hvor der kommer masser af bilister forbi hver eneste dag.  

I første omgang har erhvervsfolkene også besluttet ikke at samarbejde med en ladestanderoperatør, men at sælge strømmen via kortbetaling, så kunder kan lade, uanset hvilket ladeabonnement de måtte have.   

Initiativet er i øvrigt også taget, fordi mange af de store ladestanderudbydere har fokuseret deres indsats i forhold til opsætning af ladestandere i de store byer og langs motorvejene, hvor behovet har været størst.   

Det har Jørgen Hansen forståelse for, men han oplever i sit eget bilhus, at efterspørgslen på opladelige biler er så stor, at mangel på ladestandere er en reel bekymring.   

“70 procent af vores forespørgsler er på opladelige biler, altså enten elbiler eller pluginhybrider,” fastslår Jørgen Hansen, der også håber, at investeringen i lynladestandere vil betyde, at han kommer til at sælge flere grønne biler. Men han forventer ikke at komme til at tjene mange penge på lynladestanderne.   

“Vi håber da, at det bliver en forretning, men det bliver nok ikke nogen guldgrube. Men det er heller ikke det vigtigste. Det vigtigste er at styrke det lokalområde, som vi er en del af,” siger Jørgen Hansen.

(Billedet herunder viser planerne for den ene ladepark. Artiklen fortsætter under billedet)  

Mens den ene ladestation kommer til at ligger ved Tønder, kommer den anden til at ligge ved Skærbæk, som man skal igennem for at komme til Rømø, der hvert år tiltrækker mange turister. Mange af turisterne efterspørger også ladestandere og i stedet for, at alle sommerhusejerne skal etablere private ladestandere ved sommerhuset, er tanken, at turisterne også kan få glæde af de fem erhvervsdrivendes lynladere – gerne i samarbejde med sommerhusejerne.  

Behovet for ladestandere er stort

Ifølge en nylig rapport fra Dansk Kyst- og Naturturisme forventes det, at mellem 18 og 41 procent af alle turister, både danske og udenlandske, der ønsker at besøge kyst- og naturområder i Danmark, vil komme kørende i en elbil. Det svarer til mellem 0,7 og 1,7 millioner elbiler årligt. Hertil kommer danskere i egne sommerhuse. Så her er behovet også stort.   

Netop indsatsen for at fremme turisme er ikke fremmed for Jørgen Hansen, der tidligere har været med til at etablere Marsk Camp, hvor Marsktårnet, der i 25 meters højde giver udsigt over marsken, vadehavet og vestkysten – og i fremtiden også flere lynladere opsat af Jørgen Hansen og hans kompagnoner.   

Aktuelt er en statslig pulje til støtte af opsætning af offentligt tilgængelig lyn- og hurtigladere åben for ansøgninger fra private. Og uanset om man får støtte eller ej, er det vigtigste råd fra Jørgen Hansen til andre interesserede bilforhandlere, at man udvikler projektet i partnerskab med andre:   

“Mit råd er, at man går sammen med andre. Så er der flere om at dele risikoen, og man kan også komme hurtigere i gang med flere penge,” lyder det fra Jørgen Hansen.   

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark bifalder Jørgen Hansens initiativ:  

“Det er meget opløftende at se det private initiativ blomstre, og jeg er sikker på, at initiativer som dem her kommer til at gøre en positiv forskel. Jeg vil opfordre alle bilforhandlere til at undersøge mulighederne for på samme måde at opsætte ladestandere, for det kan have stor betydning for det lokalområde, som man er en del af,” siger Gitte Seeberg.