Bæredygtighed

Bilhuset Thybo er godt i gang med ESG: ”Det handler om at være på forkant”

En del medlemmer har allerede oprettet sig og været igennem de første trin i AutoBranchen Danmarks nye ESG-generator. En af dem er Bilhuset Thybo, som efterspørger mere vejledning i, hvad næste skridt kan være.

”Vi har ikke mødt krav fra hverken bank eller forsikring endnu, men det gælder om at være på forkant. Så da vi læste i nyhedsbrevet, at der var åbnet for ESG-generatoren, tænkte vi, at vi lige så godt kunne komme i gang. For vi ved jo, at lige pludselig kommer det”. Sådan siger Bilhuset Thybos ansvarlige for marketing og biludlejning, Katrine Thybo.  

Bilhuset, som ligger i Vissenbjerg på Fyn, er en af de første, der har været gennem hele spørgerammen i AutoBranchen Danmarks nye ESG-generator, og som nu er på nippet til at være klar med deres først ESG-bæredygtighedsrapport. Med salg af både nye Ford og brugte biler, skadescenter og udledning, er der både nok at se til og rapportere om for bilhuset med godt 20 ansatte.  

Generelt let at bruge systemet 

”Vi er meget bevidste om, at vi er i en branche, der udleder meget”, siger Katrine Thybo. ”Derfor er vi også optagede af, hvordan vi kan blive bedre og ikke mindst vise vores kunder, at vi i hvert fald forsøger at udlede mindre”. Hun tilføjer, at Bilhuset netop er blevet kunder i en lidt større bank og at de, gennem deres skadescenter, samarbejder med flere forskellige forsikringsselskaber. Derfor er det også forventningen, at de meget snart vil blive mødt krav om at dokumentere deres arbejde med bæredygtighed.  

Overordnet set har Katrine Thybos oplevelse med ESG-generatoren været, at den er let at bruge: ”Vi var jo to om det, mig og vores bogholder. Så vi kunne ret hurtigt finde de tal, vi skulle bruge – det tog vel en times tid at finde de tal, vi skulle bruge”, siger hun og fortæller, at hun som forberedelse deltog i et webinar med eftermarkedschef Nicky Bobak fra AutoBranchen Danmark og også har haft gavn af den trin-for-trin-guiden, som Valified, der står bag ESG-generatoren, har udviklet. 

”Nogen ting kunne godt være lidt svære at finde frem, sådan noget som tal for mængden af affald”, fortæller Katrine Thybo. ”Der skulle vi ind og kigge på hver enkelt faktura og tælle sammen. Så det var lidt omfattende, men når det er gjort, så er det jo også gjort.” Bilhuset Thybo har endnu ikke lavet en komplet rapport og har heller ikke brugt den CO2-beregner, der er en del af Valifieds løsning. Den beregning forventes at tage længere tid.  

Inspiration til handling eftersøges  

Adspurgt om, hvordan de overvejer at bruge den nye ESG-rapport, siger Katrine Thybo: ”Nu er det jo stadig meget nyt, men jeg tror da, at vi vil lægge den ud på vores hjemmeside. Jeg tror til gengæld ikke, at vi vil gøre noget aktivt i vores markedsføring med den. Der skal vi kunne performe bedre”, siger hun og fortsætter, at hun også tror, at rapporten kan have en effekt internt i Bilhuset: ”Jeg tror, det bliver en intern konkurrence, hvordan vi kan blive bedre. Jeg tror helt sikkert, at vi vil bruge rapporten til at ændre medarbejderkulturen. Men vi vil altså også meget gerne have inspiration til, hvordan vi kan bruge rapporten aktivt overfor kunder, medarbejdere og leverandører. Det er jo ikke altid, at man lige kan se for sig, hvad man kan bruge sådan en bunke papirer til, så der vil vi gerne have lidt hjælp.” 

Medlemsmøder og inspirationskatalog på vej 

Hos AutoBranchen Danmark lover chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation, Charlotte Brix Andersen, at den hjælp nok skal komme. ”Nu har vi fået lanceret det her ESG-værktøj, og vi skal også selv lære det godt at kende. Men vi kommer helt sikkert til at samle alle de gode eksempler, vi kan finde på, hvordan rapporten kan bruges”, siger hun.  

Eftermarkedschef Nicky Bobak fortæller, at der i juni vil blive afholdt flere medlemsarrangementer, hvor medlemmer kan få hands-on hjælp til at komme i gang med ESG-rapporteringen: ”Vi ved godt, at det her kan virke sådan lidt uoverskueligt, for der er ret meget at tage stilling til, når det gælder ESG. Vores medlemmer har meget forskellige typer af forretninger, og derfor er det også meget individuelt, hvor lang tid man for eksempel skal bruge på at finde de data, man skal bruge i sin rapport. Derfor har vi bedt Valified om at komme og afholde nogle mini-workshops, hvor man helt konkret kan blive hjulpet et godt stykke videre i sin rapportering, mens man er til mødet, og også for stillet de spørgsmål, de fleste har”, forklarer han.  

Møderne bliver afholdt den 10. juni i Næstved og den 19. juni i Viby J. Her vil man også kunne høre medlemmer fortælle om, hvordan de har grebet deres første ESG-rapportering an. 

Eksemplerne på hvordan ESG-rapporten kan bruges, vil blive samlet i et inspirationskatalog og blive lagt på siden om ESG-bæredygtighedsrapportering på den nye bæredygtighedsportal, efterhånden som de kommer ind. 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert