Bilforhandlere

Bilimportører overdriver svindel med brugte elbiler

De Danske Bilimportører har beskyldt branchen for at svindle for op mod 1 mia. kr. med brugte, importerede elbiler. AutoBranchen Danmark og eksperter er lodret uenige.

Har importører af brugte elbiler svindlet for op mod 1 mia. kr. med brugte elbiler? Det mener De Danske Bilimportører, hvilket de har kørt en større pressekampagne omkring. Problemet er, at hverken eksperter, som Jan Lang fra Bilbasen, embedsværket eller AutoBranchen Danmark kan få den påstand til at passe, fortæller AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg. 

”Påstandene fra De Danske Bilimportører er stærkt overdrevne og savner enhver form for dokumentation. I vores dialog med forskellige aktører i og omkring branchen er vurderingen, at der maksimalt kan være tale om et tocifret millionbeløb i den lavere ende. Jeg forstår udmærket godt, at De Danske Bilimportører er imod, at der bliver importeret brugte biler, fordi deres medlemmer lever af at sælge nye biler, men set i et bredere perspektiv er det jo positivt, at danskerne får mulighed for at købe elbiler i andre prisklasser end de helt nye,” fortæller Gitte Seeberg, der fortsætter: 

”Vi er i dialog med både ministeren, Folketinget og embedsværket, så vi er sikre på, at de fejlagtige påstande ikke får lov at danne grundlag for nye, ubegrundede stramninger af lovgivningen ved import af brugte biler. Man kan kun opfatte en ”regnefejl” i denne størrelsesorden som et forsøg på at stemple hele branchen som svindlere, så bilimportørerne selv kan få til en større del af markedet. Det kommer AutoBranchen Danmark ikke til stiltiende at acceptere.”

Bilimportørerne kan selv være med til at løse problemet. 

Problemet ved import af brugte biler er, at man skal angive en listepris fra ny. Motorstyrelsen benytter importørernes værktøj standardpriser.dk, som det stort set kun er bilimportørerne og Motorstyrelsen, der har adgang til. Det er ifølge Gitte Seeberg et bevis på, at der er brug for, at De Danske Bilimportører skal tvinges til at dele deres data for listepriserne (standardpriser.dk) med de private importører af brugte biler, der ellers må famle i blinde, når de skal beregne afgiften.  

”Det er for mig at se helt uholdbart, at vi beder importører af brugte biler beregne en afgift uden at give dem adgang til listepriserne – som De Danske Bilimportører ikke vil dele med dem, men som de jo som bekendt deler med Motorstyrelsen. I stedet for at skabe udokumenterede skræmmebilleder i pressen burde De Danske Bilimportører bidrage til gennemsigtigheden i markedet ved at åbne op for standardpriser.dk”, fortæller Gitte Seeberg.

De Danske bilimportørerne har forsvaret deres beslutning om ikke at give adgang til standardpriser.dk med, at de ikke kan dele oplysningerne af konkurrencehensyn. AutoBranchen Danmark har forhørt sig hos en konkurrenceadvokat, der pure afviser, at det vil være ulovligt at dele oplysningerne i standardpriser.dk med resten af branchen.

Kontakt

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)