Lige nu er den udbredte mangel på elbiler selvfølgelig en barriere for elbilssalget, men derudover er det også et stort problem, at potentielle elbilejere systematisk undervurderer elbilers rækkevidde, når det kommer til at dække deres normale kørselsbehov – og derfor fravælger elbilen.
Det viser ny forskning fra universitetet i Geneve, der er offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Nature Energy.
Forskningen bygger på interviews med 2000 bilister med forskellige baggrund og alder og den viser, at omfanget af undervurderingen af rækkevidden er helt op til 30 procent, påpeger forskerne ifølge Techxplore.com.
“Vi observerede, at bilisterne systematiske undervurderede batteriernes kapacitet i forhold til deres reelle kørselsbehov,” siger Tobias Brosch, der er en af personerne bag forskningen til Techxplore.com.
Forskerne påpeger, at fordi elbiler allerede er blevet mere konkurrencedygtige økonomisk, fordi der ofte allerede er politisk vedtagne finansielle incitamenter ved at anskaffe sig en elbil og fordi ladeinfrastrukturen i disse år allerede udbygges hastigt, skal der nu fokuseres på at fjerne de psykologiske og indbildte barrierer, hvis man skal fremme salget af elbiler yderligere.
“Indtil nu har initiativer til at fremme den grønne omstilling generelt fokuseret på at fjerne teknologiske og finansielle barrierer, mens de psykologiske barrierer har fået meget lidt opmærksomhed. Men mange studier viser, at individer ikke automatisk ændrer vaner efter, hvad der er mest gavnligt for både dem selv og samfundet, og det skyldes ofte mangel på fyldestgørende information,” siger Mario Herberz, der er hovedforfatter på studiet til Techxplore.com og fortsætter:
“For at betrygge folk er der ikke bare brug for at udbygge netværket af ladestandere eller at øge kapaciteten på batterierne. Det er formidlingen af information tilpasset bilistens konkrete behov, der vil reducere deres bekymringer og øge deres villighed til at skifte til en elbil,” forklarer han.
Fokus bør være på oplysning
Forskerne konkluderer i deres studie, at mere end 90 procent af alle bilture kan gennemføres af elbiler med en rækkevidde på beskedne 200 kilometer. De mener derfor ikke, at der skal fokusere mange ressourcer på at sikre længere rækkevidder på elbilerne.
“Trenden er at øge rækkevidden, men vi har fundet frem til, at længere rækkevidde – altså eksempelvis over 300 kilometer – ikke betyder, at bilistens daglige behov bliver dækket bedre. Det ville kun have minimal påvirkning på antallet af ture, der kan blive gennemført med én opladning. Bedre batterier er derfor ikke en afgørende faktor i den grønne omstilling,” siger Mario Herberz ifølge Techxplore.com.
I stedet er der brug for en tilbundsgående snak med bilisterne om deres kørselsbehov i forbindelse med et muligt salg og her spiller forhandlerne selvsagt en stor rolle, fastslår Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
“Jeg tror på, at ladestandere og rækkevidde er vigtige faktorer og det skal vi også adressere, men det er som forskningen understreger også vigtigt, at kunderne bliver klædt bedst muligt på forud for et eventuelt køb af en elbil. De forhandlere, der formår at gøre det, kan sikre et godt mersalg og blive markedsførende i en situation, hvor den grønne omstilling af transport er på vej op i gear,” siger hun.
I Danmark udgør grønne biler cirka seks procent af bilparken, mens andelen på verdensplan skal op 12 procent globalt set i 2030 for, at klimamålene kan nås. I 2021 var cirka 10 procent af de nye solgte biler på verdensplan elektriske. Ved udgangen af 2021 var der over 16 millioner elektriske biler i verden. Det er en tredobling i forhold til 2018.
AutoBranchen Danmark har lanceret en vidensbank om grønne biler, som du kan finde her.