Bilsalg

Bilproducenter dropper elbilsmål, mens danske aktører vil hæve ambitionerne

Mens efterspørgslen på elbiler taber pusten flere steder i udlandet og store bilmærker justerer målsætninger, foreslår partier og organisationer herhjemme, at nye benzin- og dieselbiler bliver forbudt fra næste år.

Nogle af verdens største bilproducenter har i den seneste tid måtte justere deres investeringer og ambitioner for elektrificering, efter væksten i efterspørgslen på elbiler er mindre end forventet.  

Det gælder eksempelvis i USA.  

“Hastigheden på elbilsvækst er blevet langsommere, og det har skabt noget usikkerhed,” har Mary Barra, CEO for General Motors eksempelvis udtalt tidligere i år.  

Fords øverste direktør var i februar på samme måde ude at tale om “seismisk skred” i markedet. Og analyseselskabet BloombergNEF har ifølge blandt andet Jyllands-Posten fastslået, at væksten i elbilssalget i 2024 kan blive den laveste siden 2019. Der vil med andre ord stadig være vækst, men den vil ikke være så stor som hidtil – og ikke så stor som bilproducenterne har investeret efter.  

“Der bliver stadig solgt flere og flere elbiler, men det går knap så hurtigt fremad, som analytikerne havde forventet. Og det får selvfølgelig bilfabrikkerne til at justere. Samtidig ser vi kineserne og deres mange nye mærker på den ene side og Tesla, der disrupter på den anden side, og det skal de mere klassiske bilfabrikker navigere i – og det er ikke nemt og det er ofte med livet som indsats. Vi står på mange måder i en af de mest vilde vest-agtige perioder i bilproduktionens historie,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark. 

Flere bilmærker dropper mål

Også her i Europa ser bilproducenterne deres elbilsmål efter i sømmene. BMW har droppet målet om kun at sælge elbiler efter 2030 og Mercedes har droppet sit 2030-mål om derefter kun at sælge el- og hybridbiler, ligesom målet fra Mercedes om, at halvdelen af deres solgte biler i 2025 skulle være grønne biler er droppet.  

Meget af det, der har drevet de store investeringer i elbiler, er EUs vedtagelse af et forbud for nærmest alle nye benzin- og dieselbiler fra 2035. Med et kommende valg til Europa-Parlamentet har målet været bragt i debat fra flere sider, men de europæiske bilproducenters organisation ACEA har fastslået, at de vil kæmpe imod forbuddet.  

Det fastslog ACEAs præsident Luca de Meo, der også er CEO for Renault, på et pressemøde i Geneve i sidste uge. 

“Vi modsætter os ikke 2035,” lød det ifølge Autonews fra De Meo, der fastslog, at det ikke er ACEAs ansvar som forretningsfolk at argumentere mod regulering. Han tilføjede dog, at det kræver de rette betingelser for, at målet kan opnås.  

De Meo fastslog videre, at bilindustrien allerede har investeret milliarder i elektrificering og at de investeringer vil gå tabt, hvis målet om udfasning af forbrændingsmotoren udfases.  

Aktører vil fremrykke forbud i Danmark

“Der er ingen tvivl om, at elektrificeringen vil fortsætter, men det kommer ikke til at blive uden bump på vejen. Og sådan et står vi ved nu,” siger Gitte Seeberg. “Det kan faktisk vise sig at være en fordel på det danske marked, hvor efterspørgslen er større end syd på, for vi kan se frem til fortsat at kunne importere nyere brugte elbiler fra resten af Europa,” siger hun videre.  

Skiftende danske regeringer har anført, at 2035-målet er for sent og har uden held lobbyet for et forbud allerede i 2030.  

Andre danske aktører kræver et forbud for nye benzin- og dieselbiler om mindre end et år. Således har de fire partier, SF, Enhedslisten, Radikale og Alternativet, og de to klimaorganisationer CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling i den forgange uge talt for et forbud fra 1. januar 2025.  

“Vi har set, at priserne på elbiler rasler ned, og der kommer nu mindre, billigere elbiler ud på markedet. Så det er ikke urimeligt at lave et egentligt stop fra 1. januar 2025”, lød det fra programchef i Concito, Søren Have, til Politiken. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør