Abonnementsforretning

Bred interesse for forskellige ydelser på abonnement

Danskerne er interesserede i mange forskellige bil-ydelser på abonnement, viser meningsmåling foretaget for AutoBranchen Danmark, der tilbyder hjælp til at opbygge abonnementsforretning.

Portrait of a young male mechanic checking the condition of a lifted car

Mange i den danske autobranche er begyndt at tilbyde ydelser på abonnement til deres kunder for at sikre en fast indtjening og give kunderne en bredere service.

Men markedet er måske større, end mange forestiller sig. Det viser en meningsmåling fra Voxmeter foretaget for AutoBranchen Danmark.

Den ydelse, som fleste kunder kunne forestille sig at have på abonnement, er nok ikke så overraskende service på bilen, som knap halvdelen af danskerne fastslår, at de gerne vil have abonnement på.

Herefter følger andre også ret kendte ydelser på abonnement som eksempelvis hjulskift, dækopbevaring og lånebil på abonnement, hvor det for alle tres vedkommende er over hver fjerde dansker, der ønsker at have den ydelse på abonnement.

Men der er også en del danskere, der gerne vil have både udvendig og indvendig bilvask på abonnement og som også gerne vil betale en fast pris for at få leveret bilen på hjemmeadressen eller på arbejdet, når den har været på værksted.

Det samme gælder en garanteret plads på værkstedet, som der også er et pænt antal danskere, der gerne vil betale en fast pris for.

En begrænset del af danskerne kunne også forestille sig at betale en fast abonnementspris for at have adgang til trailer, tagboks, barnestol og snekæder, viser meningsmålingen.

“Vi ved, at flere og flere danskerne efterspørger ydelser på abonnement, og det bekræfter undersøgelsen her ganske tydeligt. Der er selvfølgelig nogle ting, der er mere oplagte end andre, og derfor også allerede er mere udbredte end andre, men samtidig er det tydeligt, at det nærmest kun er fantasien og foretagsomheden, der sætter grænser: For hvis man vil, kan man sælge det meste på abonnement. Kunderne skal nok komme,” siger Charlotte Brix Andersen, der er chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark.

Stort uopdyrket marked

Undersøgelsen viser dog også, at hver tredje dansker ikke ved, hvilke ydelser de kunne forestille sig at købe på abonnement, men det skal ses som en mulighed, mener Charlotte Brix Andersen.

“Mange danskere ved slet ikke, at det er en mulighed at få en lang række ydelser på abonnement, så her er der en stor mulighed for at sikre sig nye kunder, hvis man kan overbevise dem om, at de ydelser, man tilbyder, kan skabe værdi for dem i en presset hverdag,” siger hun.

AutoBranchen Danmark arrangerer løbende kurser i at opbygge en abonnementsforretning, så den skaber værdi for både dig og dine kunder. Det sker til de såkaldte abonnementsakademier, der afholdes sammen med Subscrybe.

Det næste hold på Abonnementsakademiet starter 1. marts 2023.

Du kan læse mere om det og tilmelde dig her https://autobranchendanmark.dk/lav-din-egen-abonnementsforretning/

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation