Når priserne på nye biler sættes ned, påvirker det også salget og ikke mindst priserne på brugte biler.
Og selvom brugtvognssalget samlet set er steget markant i år i forhold til sidste år – over 18 procent, faktisk, hvilket især skyldes en meget markant stigning på brugtimporten – er mange brugtvognsforhandler stadig pressede.
I AutoBranchen Danmarks seneste kvartalsundersøgelse svarer et flertal af respondenterne således, at deres brugtvognssalg er påvirket af prisnedsættelsen af nye biler.
To tredjedel af respondenterne svarer, at de sælger flere biler med tab, mens 17 procent svarer, at de sælger mange flere biler med tab. 15 procent svarer, at de slet ikke kan komme af med deres brugte biler.
“Det er meget svært at holde avancen i øjeblikket,” lyder det fra en af respondenterne. “Det er som om, vi ødelægger det for hinanden med en regulær priskrig.”
Og det er en tendens, som Nicky Bobak, brugtvognsekspert i AutoBranchen Danmark også kan genkende.
“Det har igennem længere tid været lidt som det vilde vesten, når det kommer til brugtvognssalget. Der er kommet mange flere aktører, fordi mange nyvognsforhandlere har givet sig i kast med brugtvognssalget, og priserne, der hopper op og ned, giver også rystelser hos mange forhandlere,” siger han.
Samtidig svarer hele 76 procent af respondenterne, at det er blevet sværere at skaffe brugte biler, som kan sælges med fornuftig avance.
Her gælder det ifølge respondenterne dels, at bilerne er for dyre at købe op i forhold til, hvad de kan sælges for, men for mange gælder det også, at bilerne skal importeres fra lande længere væk og at leveringstiderne er blevet længere.
Endelig svarer en tredjedel af respondenterne også, at der simpelthen ikke er nok attraktive brugte biler på markedet.
“Markedet ændrer sig lynhurtigt i disse år, og der opstår hele tiden nye udfordringer. Mange forhandlere er søgt mod brugtimporten, som fylder rekordmeget. Og mange køber biler længere væk end tidligere, men det er som om, at forudsætningerne hele tiden bliver ved med at ændre sig, så det gælder om at være omstillingsparat og have styr på sin forretningsdrift,” siger Nicky Bobak.
AutoBranchen Danmarks konsulenter tilbyder som altid sparring om salg og forretningsudvikling. Samtidig er der mulighed for at melde sig til vores netværksgrupper, hvis man ønsker at drøfte hverdagens udfordringer med ligesindede kolleger fra branchen.
Kontakt
