En af oplægsholderne var Pierre Martin Iversen, bestyrelsesmedlem af AutoBranchen Danmark og indehaver af Martin Iversen ApS. Som situationen er lige nu har Pierre Martin Iversens virksomhed ikke nogle rene elbiler i sit line-up. Men det er ikke så meget det, der bekymrer bilforhandleren fra Sønderborg.
“Vi kommer helt klart til at se en eksplosion i udbuddet af elbiler, men fremtiden er meget uvis, når det handler om registreringsafgiften for biler med den drivlinje. Allerede i 2021 pålægges elbiler under 400.000 kr. afgifter. Og så er vi tilbage ved tilstandene som eksempelvis i 2015, hvor bilsalget bremsede helt op”, sagde Pierre Martin Iversen på sit oplæg.
En kæmpe omstilling
Selv om elbilerne fylder utroligt meget i den offentlige debat, brager salget af dem i eksempelvis Sønderborg ikke ligefrem derudaf. Det kunne Pierre Martin Iversen også konstatere med et salg på under 40 elbiler samlet i 2019 indtil nu i Sønderborg. Dog er han sikker på, at omstillingen til de eldrevne køretøjer bliver massiv.
“Vi har drevet bilforretningen i rigtig mange år, men jeg tror, at den her grønne omstilling nok bliver den største i vores familieejede virksomheds historie. Det skyldes både et konstant pres på bilers udledning i EU, den store opgave med at nedbringe vores CO2-udledning og så ændrede forbrugsvaner”, forklarede Pierre Martin Iversen.
Fasthold som minimum afgiftsfritagelsen
Også AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg var en af hovedtalerne til konferencen, som var besøgt af blandt andre en lang række af landets kommuner, energiselskaber, politikere og brancheorganisationer. Gitte Seeberg underbyggede Pierre Martin Iversens pointe om, at afgiftsniveauet har enorm betydning for, hvilken retning bilkøberne kører i.
“Vores samarbejde med Dansk Energi og Tekniq Arbejdsgiverne viser, at forbrugeradfærd er nært tilknyttet afgifter. Det gælder naturligvis også registreringsafgiften på grønne biler. Vi efterspørger stadig langsigtede, politiske planer for området, så forhandlere som Pierre Martin Iversen har ro om sit erhverv og på et oplyst grundlag kan rådgive kunderne”, sagde Gitte Seeberg og tilføjede:
“Vi ved nemlig fra flere undersøgelser, at elbilskunderne stiller langt flere spørgsmål end dem, der køber konventionelle motorer. Og spørgsmålene går jo også på det politiske, gensalgsværdien og den daglige brug af elbilen, som så igen leder tilbage til debatten om den udbyggede infrastruktur med ladestandere”.
Revolutionen bag ligusterhækken
Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi, tog på sit indledende oplæg fat i det, han kaldte revolutionen bag ligusterhækken. Her spiller afgifter også ind i forhold til at ændre på de forbrugsvaner, som danskerne har. Lars Aagaard var på sit oplæg sikker på, at elbilen sagtens kan konkurrere med konventionelle biler.
“Jeg vil sammenligne med prisen på solceller, der i den perioden er faldet 90 procent i pris. Jeg tror også, at forbrugerne kommer til at opleve, at elbilerne vil falde markant i pris og i endnu højere grad vise deres værd i forhold til forurenende benzin- og dieselbiler”, fortalte Lars Aagaard.
“Jeg synes stadig, det er lidt underligt, at guldstandarden for elbiler hedder mindst 1.000 km i rækkevidde. Hvornår er en bilforhandler i Danmark mon sidst blevet ringet op af en kunde, der har været nervøs for en rækkevidde på 450 km for en benzinbil?”, spurgte Lars Aagaard retorisk ud til publikum.
AutoBranchen Danmarks årsdag den 26. september i Vejle kommer også til at have fokus på den grønne omstilling og de nye forretningsmuligheder, som det åbner op for. Du kan læse mere om programmet og tilmelde dig på det her link.