Bilforhandlere

Det er ikke kun corona, der truer julefreden

Mens de stigende smittetal kan forpurre julen mange steder, står juletrafikken også over for en stor udfordring, som desværre kan sænke farten på den grønne omstilling, hvis ikke politikerne snart kommer i arbejdstøjet  

Kø ved ladestander i Knudshoved

(Blogindlæg af adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, bragt i Jyllands-Posten)  

Det er ikke kun ved coronateststederne, der er kø i disse dage. Ved ladestandere rundt omkring i landet, er der desværre alt for ofte også både lang kø og ventetid, når borgerne skal lade deres grønne biler op.   

Særligt langs motorvejene og ved de afgørende hurtigladere er der problemer.   

Årsagen er heldigvis en glædelig nyhed. At der sælges flere elbiler end nogensinde før. I sidste måned var hele 45 procent af de nye, solgte personbiler grønne. Heraf var cirka halvdelen plug-in hybrider, som jo helst skal lades op for at være klimavenlige, mens knap den anden halvdel var rene elbiler.   

Endelig, endelig, endelig, får man lyst til at sige. I årevis har salget af elbiler herhjemme slet ikke levet op til Danmarks ønskede position som et grønt foregangsland. Mens elbiler udgjorde knap 20 procent af salget herhjemme i august, var det tilsvarende tal i Norge over 70 procent. Vi har alt for længe sakket alt for langt bagefter. Men måske vender det nu endelig?  

Det skal man gøre alt, hvad man kan, for at understøtte og hjælpe på vej fra politisk hold.   

For de mange nye elbiler betyder også, at der mange steder opstår uacceptabelt lange køer ved ladestanderne. Det kræver overordentlig god tålmodighed for elbilsejerne, der heldigvis gør, hvad de kan, for at få det hele til at glide nemmere.  

I de kommende dage, når mange flere måske for første gang skal ud at køre langt i deres nye elbil, fordi landsdelene skal krydses i forbindelse med julen, bliver ladestanderinfrastrukturen dog testet som aldrig før.   

Jeg håber det bedste, men jeg frygter ærlig talt, at der kan opstå endnu længere køer, fordi politikerne ikke tids nok har fået udbygget den ladestanderstruktur, der er helt afgørende for, at borgerne bliver glade for deres nye elbil – og at salget af elbiler fortsætter, så den grønne omstilling ikke gør i stå.   

Der er tusindvis af nye elbiler på gader og motorveje. Og de fortjener ærlig talt, at Danmark er klar til dem. For de har med deres investering i en ny grøn bil ikke bare gjort noget godt for dem selv, men også taget medansvar for at løse klimakrisen. Det skal honoreres.   

Frem mod 2030 er der planlagt 630 nye ladepunkter langs statsvejene. Det kan lyde af meget, men både FDM, Danmarks Tekniske Universitet og E-Mobilitet har været ude og pege på, at det er for lidt. Jeg er helt enig. Et overvældende flertal af AutoBranchen Danmarks bilforhandlere fastslår også, at der mangler ladestandere i deres lokalområde.   

Det er måske nok for sent at gøre noget ved i forhold til den kommende juletrafik, men mit store juleønske er, at politikerne investerer massivt i ladestandere nu og her, så juletrafikken næste år ikke bare glider nemmere, end den kommer til i år, men også gør det på grøn strøm.   

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent