Eftermarked

Efter haglskader: Værksted kæmper for at bevare godt samarbejde med forsikringsselskaber

Haglskaderne udfordrer samarbejdet med forsikringsselskaber, hvor flere forventer gratis hjælp til opgørelser. Men den går ikke, lyder det fra AutoBranchen Danmark

Hos CB Auto i Ribe kæmper man ligesom mange andre steder med reparation af haglskader, efter det voldsomme uvejr i Norditalien, der blandt andet ramte og ødelagde mange danske turister biler.  

“Vi får altid haglskader her efter sommerferien, men det plejer at være små buler. I år er det rigtig slemt. Meget, meget værre,” siger pladesmed Benny Møller, der er en af de medarbejdere hos CB Auto, der står for at reparere de skadede biler.    

Hos CB Auto har man fået de første haglskadede biler ind – primært nogen, hvor ejerne selv har kørt dem hjem – men man regner med mange flere, herunder også autocampere. En af bilerne har kun kørt 3400 kilometer, men er formentlig blevet totalskadet i uvejret. På en anden bil har hagl lavet en fodbold-stor fordybning midt i forruden. Den er fundet totalskadet.   

“Om ikke andet er det godt for bilsalget,” konstaterer Benny Møller, der efter de skadede biler er dukket op, har oplevet, at han må kæmpe for at bevare et godt samarbejde med forsikringsselskaberne.   

“Vi vil gøre rigtig meget for at få samarbejdet med selskaberne til at køre godt, og det gør vi også, men der kommer også nogle gnidninger,” siger Benny Møller.  

Skaderne er større end normalt og forsikringsselskaberne bliver presset.  

Hos CB Auto oplever man ligesom på andre værkstederne eksempelvis, at forsikringsselskaberne forventer, at værkstedet gratis opgør bilen, selvom den allerede er fundet totalskadet i Italien. Alt i alt en opgave, der inklusiv slagsbilleder og klipning af nummerplader, kan løbe op i halvanden times arbejde.   

Indtil videre har selskaberne været uforstående overfor problematikken, men Benny Møller håber, at man kan finde en mindelig løsning, der er til gavn for alle parter:   

“Vi prøver at passe godt på samarbejdet, men vores chefer her på stedet kan jo heller ikke bare se på, at vi går og arbejder gratis.”  

Bobak: F&P må leve op til deres løfte

Derfor håber Benny Møller, at man i branchen kan lave nogle retningslinjer, så værkstederne kan fakturere et beløb for opgørelsen af biler og produktion af salgsmateriale til biler, der allerede er fundet totaltskadede. Det kunne fx være efter, hvor stort beløb bilen er skadet for, foreslår han.   

“Det vil være meget dyrt for selskaberne at sende en mand her ud for at tage billeder og klippe plader af hver enkelt bil, så jeg synes da kun, det er rimeligt, at vi får et beløb for at løse den opgave og belønnes for den tid, vi bruger,” siger han.   

“Selskaberne har jo også brug for at vide, hvor meget bilen kan sælges videre for og nyder godt af, hvis vi gør et godt og grundigt stykke arbejde,” siger Benny Møller videre.   

Hos AutoBranchen Danmark er man enig. Eftermarkedschef Nicky Bobak opfordrer forsikringsselskaberne til at betale for opgørelsen af totalskadede biler fra haglvejret i Norditalien.   

“Det er ikke længe siden, at F&P garanterede, at selskaberne vil betale for opgørelsen af alle totalskadede biler, hvis det var aftalt på forhånd. Det må de stå ved. Man kan ikke bare forvente, at værkstederne arbejder gratis,” siger Nicky Bobak.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert