Bilforhandlere

Efter skades-eksplosion: Forsikringsselskaber må lægge kursen om 

Med en markant stigning i antallet af skader er der brug for alle hænder i skadesbranchen. Det kræver bedre vilkår og ordentlig betaling, fastslår eftermarkedschef.

Antallet af motorskader stiger fortsat voldsomt, viser tal fra Forsikring & Pension.  

Mens der i de fem første måneder af 2023 var 172.861 skader, er det tilsvarende tal for i år 193.547 skader, hvilket svarer til en stigning på 12 procent. 

I april alene steg antallet af skader i forhold til sidste år med over 47 procent, mens det i maj var mere begrænset med en stigning på 5 procent, viser tallene.  

Stigningen i april er den største månedstigning, der er registreret i alle de år, statistikken er lavet, skriver branchemediet InsideForsikring, mens januar i år fortsat er den måned med fleste skader registreret i statistikkens historie.  

Og mens aktieanalytikere og bilejere bekymrer sig om, hvordan antallet af skader vil påvirke forsikringsselskabernes overskud og forsikringspolicernes størrelse, bør antallet i skader også føre til selvransagelse hos forsikringsselskaberne, mener Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

Forsikringsselskabernes pres må stoppe

“Det er tydeligt, at vi ser en tendens til flere og flere skader – og det kræver, at skadesbranchen er klædt på til at løse opgaven – og også vil være det i fremtiden. Her spiller forsikringsselskaberne en afgørende rolle, og de bliver nødt til at lægge kursen om i forhold til i dag,” siger han og fortsætter: 

“Når antallet af skader stiger, er der brug for alle reparatører og alle de dygtige folk, vi har i branchen. Der er ikke råd til, at forsikringsselskaberne kvæler de små og mindre reparatører ved at presse vilkårene.” 

Han peger på, at skadesbranchens økonomi generelt er udfordret, at manglen på arbejdskraft er udbredt og at mange forlader branchen på grund af dårlige vilkår.  

“Forsikringsselskaberne kan ikke blive ved med at presse skadesbranchen, som man har gjort hidtil. I hvert fald ikke, hvis man vil have lavet de mange skader. Her er der i stedet brug for ordentlig betaling, så der er råd til investeringer og råd til vilkår, som sikrer sunde forretninger og holder arbejdskraften i branchen,” siger Nicky Bobak. 

AutoBranchen Danmark har løbende sat fokus på skadesbranchens økonomi og de udfordringer, som blandt andet gratis ydelser som lånebiler og fragt udgør for branchen.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert