Det er usædvanligt i en autobranche, hvor kvinderne traditionelt er i markant undertal. Men på arbejdspladsen tæt ved Lillebæltsbroen er sygefraværet halveret i takt med, at Malene Hasselbalch-Holm har tilført bløde værdier til værkstedet.
I 2016 kom den unge kvinde fra en stilling som produktudvikler i et forsikringsselskab. Nu er hun eftermarkedschef i en mandeverden, hvor kvinderne plejer at sidde i bogholderiet eller med anden administration.
”Medarbejderne tænkte måske ”hvad er nu det for noget”, da de fik besked om, at jeg blev ansat. Men jeg er blevet taget rigtig fint imod. Her betyder ledelsens opbakning også meget”, siger Malene Hasselbalch-Holm, der blev ansat hos Bilcentret – A. Nielsen A/S som en del af et velforberedt generationsskifte. Når Allan Nielsen lader sig pensionere om nogle år, er det planen, at Malene skal overtage størstedelen af forretningen.
Blandt andre har konsulenthuset Living Institute og adskillige analyser gennem årene vist, at en bedre kønsfordeling – kvinder i mandefag og mænd i kvindefag – giver mere innovation og bedre resultater. I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag i sidste uge fortalte Børsen, at kun 15 procent af danske topchefer er kvinder, og Danmark er som nation kun nummer 95 på en liste over de lande med bedst balance mellem kønnene i ledelserne. Og paradoksalt nok fortalte avisen også, at kun 3 procent af mændene i danske virksomheder kan se, at det er et problem.
Klap på skulderen
Hos Bilcentret – A Nielsen A/S fik alle på værkstedet nyt arbejdstøj, da eftermarkedschefen var trådt til. Med hendes ord så det gamle ”frygteligt” ud, og hun var ikke fan. Derefter har de bløde værdier gjort deres indtog på værkstedet.
”Det ligger mig ikke helt nemt at spørge til børnenes fødselsdage og den slags, men jeg bliver bedre og bedre til det. Det er en fordel, at man lige får taget temperaturen på medarbejdernes trivsel. Teknikerne på værkstedet har også brug for det. De anerkender, at de har manglet at få et kærligt klap på skulderen fra tid til anden”, siger Malene Hasselbalch-Holm.
Faldet i sygefraværet er et håndgribeligt bevis på, at det går godt med trivslen.
Om det skyldes hendes køn eller den anden erhvervsbaggrund tør Malene Hasselbalch-Holm ikke gisne om, men hun er sikker på, at medarbejderne oplever en anden ledelsesstil end tidligere.
”Jeg håber, at medarbejderne vil sige, at de kan gå til mig med alt. Det kan de måske ikke med en mand”, siger hun og tilføjer.
”Vi er blevet bedre til at anerkende og give et klap på skulderen. Jeg tror, at der går mange talenter rundt i vores branche, som ikke bliver anerkendt nok for deres arbejde. For mig er det en succes, hvis medarbejderne føler, at der er brug for dem, og at deres indsats bidrager til firmaets succes”.
Behøver ikke vide alt
Den fynske kvinde er vokset op med biler, men hun har ikke haft den helt naturlige interesse for de firehjulede, og hun kender heller ikke hele kongerækken af bilmodeller, som mange mænd gør.
Nu ved hun, at det heller ikke er nødvendigt.
”Jeg er ikke tekniker og skal ikke vide alt. Vi har dygtige medarbejdere på alle mulige fronter, så jeg behøver ikke den lange historik, selv om jeg i begyndelsen troede, at jeg var nødt til at skaffe mig viden om det hele”.
I sin tid i forretningen har Malene Hasselbalch-Holm kun set få ansøgninger fra kvindelige mekanikere, men desværre er de kommet på tidspunkter, hvor der ikke var ledige pladser i virksomheden. Ikke desto mindre vil hun meget gerne ansætte kvinder, når lejligheden byder sig.
” Jeg tror, at det er rigtigt vigtigt, at vi får fjernet barriererne om, at autobranchen er en mandeverden”.
Særligt ville en kvindelig servicerådgiver være i høj kurs. Det mærker hun fra tid til anden i dialogen med kunderne.
”Det giver en god dynamik i vores team, at begge køn er repræsenteret. Vi supplerer hinanden godt i dialogen med kunderne, og værkføreren og jeg bytter gerne roller, hvis vi kan mærke, at det giver god mening overfor den enkelte kunde”, siger hun.
På branchedagene på Gram Slot den 7. og 8. maj, vil Malene Hasselbalch-Holm fortælle om sine oplevelser som kvindelig leder i autobranchen. Der er nemlig brug for kvinder i alle grene af branchen. Klik her for at læse mere om branchedagene.