Bilforhandlere

Elbiler, der kan levere strøm til huse, vinder frem

Flere og flere bilmærker lancerer elbiler, hvor batteriet kan bruges til at levere strøm til husstand og elnet. Energikrisens høje elpriser vil accelerere udviklingen.  

 I lyset af den verserende energikrise er der øget fokus på, hvilken rolle elbiler kan spille som midlertidigt energilager, når elpriserne er høje, eller når produktionen af vedvarende energi overstiger behovet for elektricitet.   

Teknologien kendes internationalt som vehicle-to-grid (forkortes V2G og henviser til strømoverførslen fra bil til elnet) og flere og flere bilmærker sælger allerede elbiler, hvor formålet er større end bare at komme fra a til b, men hvor bilen også kan fungere som en del af elforsyningen til enten husstand eller elnet.   

Hyundai, Kia, Nissan, Ford og Volvo er blandt de bilmærker, der allerede leverer elbiler eller lige har lanceret modeller med V2G-teknologien, og Volkswagen har annonceret, at alle deres nye elbiler baseret på MEB-platformen (altså ID.3, ID.4, ID.5 og elbiler fra Audi, Seat og Skoda) fra 1. kvartal næste år vil understøtte V2G.     

“Volkswagen ser V2G-teknologien som en vigtig feature i fremtidens elbiler. For at udnytte muligheden kræver det bare, at man køber en omformer, der sættes i bilens ladestik. Og så skal du selvfølgelig have et hus, der kan håndtere løsningen,” siger Thomas Hjortshøj, pressechef i Volkswagen Danmark til Finans.dk  

Stort potentiale.

En gennemsnitlig elbil vil have batterikapacitet til at kunne forsyne en husstand med strøm i over et døgn. Men indtil videre har teknologien til at sikre, at strømmen kan komme ind i huset, været for dyr for mange. Det kan energikrisen dog lave om på, forudser bilimportørerne:  

“Men vi ved, at den nødvendige hardware er på vej til priser, som gør det her til en realistisk mulighed for mange husholdninger i en tid, hvor elprisen flere timer i døgnet er skyhøj, siger adm. direktør i Danske Bilimportører Mads Rørvig ligeledes til Finans.dk  

”Det er min klare forventning, at der om et år vil være en hel del danskere, som gør brug af den her løsning,” lyder det fra Rørvig.   

Således bliver en elbil ikke bare en investering i et bedre klima, men også i at sikre ens elforsyning, er forudsigelsen fra Volkswagen.   

”De danske bilkøbere vil gerne tænke mere grønt og køre i miljøvenlige biler, men det økonomiske aspekt er helt afgjort en vigtig faktor i bilkøbernes motivation for at skifte til elbil. Og her kan der være en gevinst både for den enkeltes økonomi og klimaet generelt ved at tilbyde V2G-tekologi på elbilerne,” siger Thomas Hjortshøj fra Volkswagen til Finans.dk.  

Og udviklingen bydes da også velkommen hos AutoBranchen Danmark:  

“Jeg er overbevist om, at der er store potentialer ved V2G-teknologien. Elbilssalget klarer sig allerede flot, men det her vil blot gøre det endnu mere interessant for bilkøbere at købe elbiler,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.   

I takt med at bilmærkerne – blandt andet for at bekæmpe forbrugernes rækkeviddeangst – sikrer længere og længere rækkevidde på nye modeller af elbiler, bliver potentialet for V2G også langt større, lyder vurderingen fra eksperter.   

Britiske forsøg har vist, at elbiler kan reagere på signaler fra elnettet, og dermed kan bruges til at balancere efterspørgslen på elnettet. Her er antagelsen at én million elbiler på en time kan generere lige så meget strøm til elnettet som 5.500 landvindmøller.  

Stadig ubesvarede spørgsmål

V2G-teknologien rejser dog også spørgsmål, der skal besvares, før de privatøkonomiske og samfundsøkonomiske gevinster kan gøres klart op. Eksempelvis er der et energitab, når elektriciteten lades og aflades til eksempelvis et hus. Visse studier peger på, at tabet kan være op til 50 procent samlet set, når både ladning og afladning regnes med, mens andre peger på, at tabet er væsentligt mindre. Ligeledes vil teknologien slide bilbatteriet hurtigere, end det ellers ville blive slidt. Og det kan påvirke både producenter og forhandlere, lyder vurderingen: 

“Vehicle-to-grid rejser nogle juridiske spørgsmål i forhold til garantiordninger, som både producenter og forhandlere skal være opmærksomme på. Vi kommer til at følge udviklingen tæt og vil løbende guide vores medlemmer bedst muligt,” siger Abid Khan, juridisk chef i AutoBranchen Danmark.  

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent