Arbejdsgiver

Elever viser stort engagement i gokart-projekt

Lærerne havde svært ved at få armene ned og eleverne – både piger og drenge – arbejdede engageret, da den første skoleklasse var på gokartbanen i Herlev onsdag som et led i skoleprojektet ”Hestekræfter på skoleskemaet.”

En 7. og en 8. klasse fra Herlev Byskole arbejder med motorsport, motorlære og alle de afledte effekter i et tværfagligt projekt frem mod vinterferien midt i februar. Her var CO2-målinger, fysisk træning, samarbejdsøvelser og fart på programmet foruden en del spørgsmål, som skulle besvares og krævede tankevirksomhed.

For AutoBranchen Danmark er håbet, at en tidlig introduktion til motorer kan give en større lyst til at gå på teknisk skole og søge ind i autobranchen. Derfor deltager er organisationen med, sammen med Dansk Automobil Sports Union og Dansk Metal.

”For os lærere er dette materiale utroligt håndgribeligt og supergodt. Børnene forstår det og synes det er sjovt. Og når vi ser på det erhvervsrettede, så er det bestemt ikke for tidligt, når børnene kommer i udskolingen. De skal hjem og fortælle forældrene, at de har oplevet noget sjovt, og så bliver tankerne sporet ind på de tekniske uddannelser,” siger Bjørn Møller, som er udskolingslærer i Herlev.

Efter de første timer omkring gokartbanen og i klasselokalet op til seancen på banen, har han noteret sig, at pigerne i lige så høj grad som drengene engagerer sig i arbejdet.

”Når de går i 8. og 9. klasse deltager de på skills-dagene og vi skal hjælpe dem med at finde den uddannelsesretning, som passer dem. Derfor giver det god mening, at de får smag for autofagene allerede nu. Og jeg er ikke i tvivl om, at det her vil øge kendskabet og interessen for mekanikerfaget, fortsætter Bjørn Møller.

”Hestekræfter på skoleskemaet” vil ramme i omegnen af 30 skoleklasser inden sommerferien, og det bliver rullet ud over hele landet. AutoBranchen Danmark ser det som en mulighed for branchen til at gøre opmærksom på sig selv og måske spotte unge med interesse og flair for faget.

”Vi håber, at virksomheder i de byer, hvor skoler er med, vil se muligheden for at række ud til de unge for at se, om der skulle være en eller flere fremtidige lærlinge iblandt,” siger Carsten Ritter, der er kommunikations- og udviklingskonsulent i AutoBranchen Danmark.