Persondata

Emilie Rath sparkede døren ind til Formel 1: Et nej er ikke et nej 

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” font_size=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

I næsten fire år levede Emilie Rath drømmen i Formel 1. Hun var en ener som kvindelig mekaniker i verdens fornemste motorsportsklasse, og havde et job, som mange mekanikerspirer over hele verden drømmer om – uanset om de er mænd eller kvinder. 

Efter et job i en nyoprettet stilling som teknisk leder hos Ford i England, er hun nu hos Cinch, der er ejet af BCA og en stor spiller i salg af brugte biler i England. Her er den 29-årige danske kvinde leder for det tekniske team, der får biler ind med reklamationer. Hendes team vurderer bilernes fejl og definerer populært sagt bilens videre skæbne. 

Det hele begyndte med en uddannelse som personvognsmekaniker hos TEC i Hvidovre, og den målrettede unge kvinde måtte sparke mange døre ind før det lykkedes. 

“Jeg skrev vel omtrent 100 ansøgninger, men jeg tog ikke et nej for et nej. Det tog mig to år at få en læreplads, og jeg ville ikke i skolepraktik, så jeg måtte tage en pause fra studiet, mens jeg tog en overbygning som motorcykelmekaniker også,” fortæller Emilie Rath, som holder oplæg på AutoBranchen Danmarks uddannelsesevent i Odense den 15. marts.  

Det arrangement kan du melde dig til her 

Når man er målrettet og ambitiøs, så er det ikke sjovt at få nej fra værkstederne. Derfor blev hun ved.  

“At give op er ikke en mulighed. Jeg ved ikke, hvor mange gange, jeg har hørt undskyldningen om, at man ikke havde et bad. Min far fortalte, at så skulle han nok stille en brusekabine op til mig på værkstederne – så kunne vi eliminere den undskyldning,” fortæller hun. 

Det blev til en læreplads hos Bilia i Roskilde. En virksomhed, der siden flyttede til Amager og blev til Via Biler. 

“Min oplevelse er, at når først virksomheden får kvinder, så finder de ud af, at der reelt set ikke er forskel på mænd og kvinder, og så er der slået hul på bylden,” siger hun.  

Da den danske kvinde ville ind i Formel 1, var det samme gå-på-mod, der sendte hende videre. Hun hørte om et arrangement i England, hvor en masse store kanoner i branchen ville være samlet. Der kunne man ikke lige komme ind som lærling på et dansk værksted, men hvis man presser på længe nok og sender visitkort afsted til Gud og hvermand, så lykkes det åbenbart, og Emilie Rath fik skabt de fornødne kontakter. 

“Selvfølgelig har det været svært at være kvinde i den her verden. Men det kan godt lade sig gøre. Da jeg var i lære, vidste jeg godt, at jeg ikke kun repræsenterede mig selv, men mit køn. Hvis jeg fejlede, så kom der nok ikke flere kvinder ind på værkstedet i den virksomhed,” siger hun.  

“At være kvinde i branchen kan også være en fordel, for jeg kan nemmere skille mig ud. Det så jeg i Formel 1.  

At den danske kvinde nu er ude af Formel 1, ser hun også som et naturligt skridt videre. 

“Jeg er ret karrieredrevet, og jeg vurderede, at jeg ikke kunne komme videre i Formel 1. Derfor var det tid at prøve noget andet, og jeg har heldigvis fået gode muligheder og gode jobs hos både Ford og nu hos Cinch,” siger hun videre. 

Næste skridt i karrieren kunne meget vel være i Danmark, hvor familien er begyndt at trække efter en årrække i udlandet.  

Først skal Emilie Rath dog en tur omkring AutoBranchen Danmarks uddannelsesevent hos Autohuset Kronsbjerg i Odense. Her vil hun fortælle om sin vej ind i autobranchen, om de forhindringer, hun har mødt undervejs, og hvordan hun har skubbet forhindringerne til side.  

Ved arrangementet i Odense bliver AutoBranchen Danmarks trivselsrapport fra autouddannelserne også lagt frem.   

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” type=”flex”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”true” border_sizes_top=”0″ border_sizes_bottom=”0″ border_sizes_left=”0″ border_sizes_right=”0″ first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]