Nyhed (bruges ikke)

Få overblikket: Ny vejledning for spam

Du eller din virksomheden kan næppe svare nej, hvis I bliver spurgt om, hvorvidt I bruger enten e-mail, sms’er, pushbeskeder eller lignende til markedsføring. Men hvis man bruger de digitale salgsredskaber forkert, risikerer man at bryde Forbrugerombudsmandens regler for spam.

Men det er der råd for. Og det er Forbrugerombudsmanden selv, der har lavet en ny vejledning til at forstå reglerne for spam. Vejledningen er 41 sider lang og læses i sin helhed her, men AutoBranchen Danmark giver dig her nogle af de vigtigste og overordnede punkter.

AutoBranchen Danmark holder løbende kurser i henholdsvis GDPR og markedsføringsloven. Det sker den 6. februar hos IBC i Kolding og 7. februar i Glostrup ved Glostrup Parkhotel.

Gælder alle kontakter

Spamreglerne kan måske virke omfattende, men reglerne er rimelig enkle på ét område: de gælder nemlig for alle kontakter. Det vil sige, at en bilvirksomhed skal overholde alle spamregler, uanset om man skriver til enkeltpersoner, andre virksomheder eller det offentlige.

Erhvervsdrivende med mere

Selv om man som enkeltmandsvirksomhed måske ikke betragter sig selv som jævnbyrdig med en verdensomspændende bilproducent, gælder de samme regler for spam. Det vil sige, at uanset om man er privatperson, en forening, fagforening, en mindre virksomhed, gælder reglerne.

Ved brug af privatperson/influencer

Hvis en virksomhed eksempelvis bruger en privatperson til at reklamere for ens produkter, gælder spamreglerne, ikke overraskende, også. Reglerne omfatter altså også de såkaldte influencere på YouTube eller tilsvarende.

Alle digitale muligheder

Som beskrevet i starten omfatter spamreglerne alle tænkelige apps, mailprogrammer eller tilsvarende. Alt hvad der på den ene eller anden måde ender hos en modtager betragtes som afsendt markedsføring, der omfattes af reglerne.

Børn og samtykke

Aldersgrænsen går ved 13 år, hvilket vil sige at yngre mennesker ikke selv kan give samtykke uden en myndig person. Ergo skal virksomheder være meget opmærksomme i eventuel materiale til børn.

Klart samtykke

Som AutoBranchen Danmark løbende skriver om, er reglerne for samtykke løbende blevet skærpet. De regler er også lagt ind under reglerne for spam, hvilket vil sige, at kunderne meget hurtigt og nemt skal kunne gennemskue, hvad de giver samtykke til – eksempelvis hvis de bliver opfordret til at skrive sig på en mailliste.

Opfølgende markedsføring

Hvis man eksempelvis har solgt et tillægsprodukt til en bil, og i den forbindelse har fået et korrekt samtykke fra kunden, må man godt uden samtykke følge op på den markedsføring. Her skal det dog understreges, at kunden igen skal være oplyst gennemskueligt om, at det sker. Dertil skal det være meget brugervenligt at framelde sig markedsføringen.

Visse beskeder undladt

Flere virksomheder og organisationer udsender eksempelvis materiale til brug i undersøgelser om tilfredshed, markedsudvikling eller service. Det betragtes ikke som markedsføring, og falder derfor som udgangspunkt ikke ind under reglerne. Man skal dog være opmærksom på, at hvis undersøgelsens formål er at afsætte produkter eller brande en virksomhed, vil undersøgelsen være markedsføring og dermed omfattet af spamforbuddet.