Kronik af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, bragt i Berlingske d. 17. december 2024.
Da bilaftalen blev vedtaget i starten af december 2020, var der 29.659 elbiler registreret i Danmark. I dag – fire år efter – er antallet mere end 11 gange så højt.
Hvor elbilerne dengang kun udgjorde under én procent af bilparken, er langt over hver tiende danske bil i dag en elbil.
Selvom guderne skal vide, at der var mange problemer med bilaftalen – og især dens implementering – kan ingen i dag benægte, at aftalen, set i forhold til sin politiske ambition, har været en bragende succes.
Undervejs har der været skepsis og usikkerheder – især i forhold til pluginhybriderne, der til at begynde med var lige lovlig populære i forhold til elbilerne – men når vi lige nu forbereder os på det pitstop, der som en del af bilaftalen skal gennemføres i 2025 for at sikre, at omstillingen går hurtigt nok, er der ingen tvivl om, at virkeligheden har overhalet de politiske drømme.
Bilaftalens mål var – og er – at sikre 775.000 opladelige biler i 2030. Allerede nu er vi langt over halvvejs og har 460.000 opladelige biler i bilparken. Og den seneste fremskrivning fra Klimaministeriet peger på, at der i 2030 forventeligt vil være cirka 1,2 millioner nul- og lavemissionsbiler, heraf 925.000 elbiler.
Set fra det perspektiv er der ingen grund til, at politikerne gennemfører det aftalte pitstop. Det går bedre, end man turde drømme om.
Den danske succes med den grønne omstilling af bilpark er dog ikke en given ting – og det er også alt for tidligt at sige: “Den er hjemme”.
Mange steder i Europa er elbilsalget nærmest gået i stå i den seneste tid. Det må og skal vi undgå herhjemme.
Derfor er der med andre ord ikke råderum til at hvile på laurbærrene. Især ikke i en verden med stadig større usikkerhed, med hastigt ændrende konjunkturer og sårbare forsyningskæder, som før har sat bilsalget i stå.
For selvom det i dag virker som om, at elbilerne nærmest sælger sig selv, er der stadig mange ubesvarede spørgsmål og meget ubetrådt land. Det er simpelthen svært at spå om, hvordan markedet udvikler sig, i hvilket tempo bilfabrikkerne sender attraktive modeller på markedet og hvor stor appetit, danskerne – i den bredeste forstand – har på elbiler.
Et af de mest presserende spørgsmål, er de løbende afgiftsstigninger på elbiler, som allerede er aftalt i bilaftalen. Her vil især større elbiler frem mod 2030 bliver meget dyrere. I hvert fald hvis produktionspriserne ikke falder hurtigere, end afgifterne er planlagt til at stige.
Og selvom elbilernes priser er faldet markant i løbet af de seneste år, er det usikkert om faldet kan absorbere de store afgiftsstigninger, der er planlagt på mange biltyper.
Fra AutoBranchen Danmarks side forventer vi, at elbilernes priser bliver ved med at falde, men vores vurdering er samtidig, at bilaftalens varslede afgiftsstigninger er for høje, hvis salget skal holde hastigheden.
Derfor er der set fra AutoBranchen Danmarks side en række principper og opmærksomhedspunkter, der bør være guidende for politikerne under det kommende pitstop, som skal føre til en justering af bilaftalen.
For det første er det altafgørende, at elbiler fortsat er attraktive – både at købe og eje – i forhold til benzin- og dieselbilerne. Og det skal gælde uanset den enkelte bilkøbers økonomiske formåen. I de første år af elbilernes indtog, er det især de større elbiler, der har været populære. Der har manglet attraktive små elbiler, og derfor har en stor del af befolkningen været afskåret fra et købe elbiler. Nu kommer de mindre elbilmodeller, og de skal også være attraktive. Her gælder det også om at holde afgifterne på at eje en elbil nede, idet det formentlig vil blive langt dyrere at forsikre en elbil i fremtiden, ligesom eventuelle ejerafgiftsforhøjelser også skal skrues sammen, så det sikrer, at elbilejerskab fortsat er attraktivt for alle.
For det andet er det vigtigt, at bilaftalen oftere justeres i forhold til den prisudvikling, der er på markedet. De fire år, der er gået, siden bilaftalen sidst blev revideret, er lang tid. Med den hast, elbilsmarkedet udvikler sig, er der brug for kortere perioder, før man revurderer aftalens effekt. Mindst én gang til frem mod 2030 bør aftalen derfor tages op til revision. Vi har ikke råd til, at markedet bremser op i længere perioder, hvis vi skal sikre den hurtige grønne omstilling af bilparken.
For det tredje skal man gøre det mindre usikkert og bureaukratisk at importere brugte elbiler til Danmark. Brugtimporten af elbiler har – på trods af politikernes eksisterende snubletråde – betydet, at over 40 procent af de elbiler, der er kommet ind i den danske bilpark i år, er brugte elbiler fra udlandet. Det er en historisk succes. Her gælder det om at give de enkelte bilforhandlere, der importerer bilerne, bedre redskaber til at beregne registreringsafgiften nemt og sikkert.
For det fjerde skal man sikre, at vi rent faktisk får klimagevinst for de betragtelige afgiftsrabatter, vi giver elbilerne. Det handler om at sikre, at elbilerne faktisk kører så længe på de danske veje, at de giver plus på klimakontoen. Det er et kompliceret regnestykke, men da elbiler har større CO2-udledninger under produktionen end fossilbiler, giver de først klimagevinst, når de har kørt et varierende antal tusind kilometer. I dag er problemet, at mange elbiler når at køre galt inden da, bliver dømt totalskadede og eksporteres ud af landet. Inden vi har høstet klimagevinsten af den afgiftsfritagelse, der er givet. Derfor bør man fjerne reparationsgrænsen på elbiler, fordi den begrænser, hvor store reparationer, man må lave på elbiler. Det kan gøres nemt og billigt.
For det femte skal der være styr på de ydre omstændigheder. Det er nemlig ikke kun prisen og driftsomkostningerne, der afgør om danskerne vil købe en elbil – og beholde den. I AutoBranchen Danmark repræsenterer vi omkring 1200 bilforhandlere og værksteder, der hver dag sælger og reparerer danskernes biler. Fra medlemsundersøgelser ved vi, at det, der fortsat afholder mange danskere fra at købe en elbil, handler om rækkeviddeangst og frygten for at holde i kø ved ladestanderen. Her fortjener politikerne ros, for i de seneste år er der virkelig kommet styr på ladeinfrastrukturen mange steder i landet. Selvom antallet af elbiler er tidoblet på få år, oplever langt færre i dag at holde kø, når bilen skal lades op. Men med den hast, som elbilssalget fortsat har, skal der stadig investeres massivt i flere ladestandere. Aktuelt er der især problemer i yderområderne, i sommerhusområder og i de store byer, hvor danskere, der bor i lejligheder, kan have svært ved at få installeret deres egen ladestander. Samtidig skal der fokus på udbygningen af elnettet, som mange steder giver problemer.
Den politiske opgave er altså fremadrettet – herunder i forbindelse med pitstoppet – at fortsætte den succes, som bilaftalen fra 2020 har været. Det kræver justeringer og nye tiltag. For selvom vi har vundet de første slag, er der fortsat lang vej, før den grønne omstilling af bilparken er en realitet.
Kronikken kan læses hos Berlingske her.