I sidste uge var der møde i ekspertudvalget for Autotaks, hvor branchens organisationer drøfter brugen af Autotaks og funktionaliteter i afregningssystemet.
Forud for mødet havde AutoBranchen Danmark indsendt en stribe forslag til forbedringer af Autotaks, og Forsikring & Pension fastslog på mødet, at man vil imødekomme flere af ønskerne.
“Vi er glade for at Forsikring & Pension har været modtagelig for flere af vores ønsker. Det er også på høje tid, at Autotaks bliver forbedret. Og vi har jo flere gange fastslået, at branchen forventer at blive hørt og inddraget, hvis vi fortsat skal acceptere det defacto monopol, som Autotaks er,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
“Autotaks bør og skal udvikles i samarbejde med brugerne. Vi skal gå fra diktat og hen mod samarbejde. Det er afgørende for at sikre fremtidens skadesbranche,” siger han videre.
De kommende ændringer drejer sig blandt andet om en pop-up-reminder, der vil minde brugerne af Autotaks om det, når der er gået 12 måneder, siden ens timepris og samarbejdsaftale hos et specifikt forsikringsselskab sidst er blevet reguleret.
Samtidig har Forsikring & Pension lyttet til AutoBranchen Danmarks bekymring om manglende avance eller tab ved brugen af brugte dele. Her er problemstillingen særlig alvorlig, når bundlinjerabatten til et forsikringsselskab overstiger avancen fra autogenbrugeren, hvilket vil betyde tab på værkstedet.
Brugte dele i fokus
Her arbejder Forsikring & Pension også på en løsning, der skal sikre avance på brugen af brugte dele til værkstedet.
Der vil også være en pop-up-løsning på vej, når man bruger brugte dele, som gør opmærksom på, at monterings- og forberedelsestiden typisk er en anden for brugte dele end originale reservedele, så værkstedet kan få reel afregning for den tid, det tager at skifte en brugt reservedel.
“Brugen af brugte dele har virkelig været en stor udfordring, fordi avancen har haltet gevaldigt, så vi forventer selvfølgelig at afregningen fremadrettet kommer til at matche tidsforbruget,” siger Nicky Bobak, der løbende vil følge implementeringen af de nye tiltag.
Forsikring & Pension har også imødekommet AutoBranchen Danmarks forslag om, at der skabes ene samlet løsning på bæredygtighedsrapportering. Her har AutoBranchen Danmarks bekymring været, at de mange forsikringsselskaber ville stille forskellige krav til bæredygtighedsrapportering, så det enkelte værksted skulle rapportere særskilt til de forskellige selskaber.
Det ville være en administrativ tung byrde, og derfor glæder AutoBranchen Danmark over, at der er blevet lyttet og der kommer en fælles løsning.
Hvis du har input eller ændringsforslag til Autotaks, som skal tages videre til Forsikring & Pension kan du som altid skrive til AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling.