Bilforhandlere

Forbrugerrådet Tænk erstatter FDM i Ankenævn for Biler

Nu er det afklaret, at Forbrugerrådet Tænk overtager rollen som forbrugernes repræsentant i nævnet per 1. februar, når FDM udtræder af ankenævnet.

Ankenævn for Biler har i mange år været en central instans for behandling af klager mellem forbrugere og bilforhandlere. Med Forbrugerrådet Tænks indtræden er det sikret, at nævnet fortsat lever op til kravene om neutralitet og effektivitet – og at både forbrugere og virksomheder har en fælles platform for konfliktløsning. 

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, understreger betydningen af, at nævnet fortsætter sit arbejde: 

”Ankenævnet har gennem årene vist sig at være en velrenommeret og meget værdifuld instans, der både sikrer faglig og korrekt sagsbehandling og sparer branchens virksomheder for store udgifter og ressourcer ved at samle klagebehandlingen ét sted i stedet for at lade sager køre individuelt. Vi er rigtig tilfredse med løsningen og har tillid til, at den vil være til stor gavn for alle parter.” 

Forbrugerstemmen bevares 

Forbrugerrådet Tænk træder ind i nævnet med ønsket om at sikre, at forbrugerne fortsat har en stemme i klagebehandlingen. I et interview med Motor-Magasinet udtaler direktør Winni Grosbøll: 

– Der kører næsten tre millioner personbiler rundt i Danmark, og vi kan ikke have et stort og vigtigt område, hvor forbrugerne ikke har nogen til at tale deres sag, når der opstår uenighed mellem dem og en erhvervsdrivende. Derfor går vi ind i arbejdet i en periode, hvor der skal arbejdes på at skabe klarhed om den fremtidige organisering, så forbrugere og virksomheder får en effektiv og retfærdig behandling af klager på bilområdet. 

Et privatdrevet nævn med høj faglighed 

Ankenævnet er godkendt af Erhvervsministeriet og opfylder alle krav til gennemsigtighed, neutralitet og tilgængelighed. Det består af en dommer som formand samt et ligeligt antal repræsentanter for forbruger- og erhvervsinteresser. Med Forbrugerrådet Tænks indtræden bevares denne balance. 

AutoBranchen Danmark har i hele processen lagt vægt på, at nævnet fortsat skal være privatdrevet og fagligt forankret. Det er afgørende for at sikre både retssikkerhed og effektivitet i sagsbehandlingen. 

Ankenævn for Biler behandler klager vedrørende køb og reparation af både nye og brugte biler samt relaterede ydelser. Målet er som udgangspunkt at finde forligsmæssige løsninger, men nævnet kan også træffe afgørelser, hvis det ikke lykkes at opnå enighed mellem parterne. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør