Det er ingen hemmelighed, at det er en god forretning at drive forsikringsselskab i Danmark. Og efter to år med corona, er det blot blevet en endnu bedre forretning.
Det viser den seneste oversigt over markedsudviklingen for forsikringsselskaber fra Finanstilsynet.
Og her er det især forsikringer på motorområdet, der er særligt profitable for forsikringsselskaberne. Her ligger erstatningsprocenterne, der er forholdet mellem erstatningsudgifter og præmieindtægter, således under erstatningsprocenterne på både ejendomsforsikring, sundhedsforsikring og direkte forsikringer, fremgår det.
I 2021 var erstatningsprocenten på motoransvarsforsikringer på 60,6 procent mod 64,6 procent i 2020. Erstatningsprocenten på motorkasko var i 2021 på 52,2 procent mod 52,7 procent i 2020, hvilket kom efter et stort fald fra en erstatningsprocent på 59,3 procent i 2019.
Samlet set er erstatningsprocenten for alle motorforsikringer på 54,3, hvilket er det laveste af alle de år, der indgår i Finanstilsynets oversigt, der går tilbage til 2016.
Til sammenligning var erstatningsprocenten på ejendomsforsikringer i 2021 på 57,5 procent, mens den på sundhedsforsikringer var 62,7 procent.
Forsikringsselskabernes samlede overskud før skat var i 2021 på næsten 14 milliarder kroner, hvilket også er det højeste i årene fra 2017 og frem.
“Der bliver tjent rigtig mange penge i forsikringsbranchen, hvilket står i klar modsætning til skadesbranchen, hvor mange har meget svært ved at få det til at løbe rundt. Dermed står det fuldstændig klart, at forsikringsselskaberne har et økonomisk råderum til at betale skadesbranchen langt bedre, end man gør for nuværende. Med så store milliardoverskud er der selvfølgelig råd til at hæve timepriserne for skadesbranchen, der jo gør forsikringsselskaberne i stand til at servicere deres kunder,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
AutoBranchen Danmark har igennem længere tid appelleret til forsikringsselskaberne og særligt de toneangivende som Tryg, Topdanmark og Taksatorringen om at hæve timepriserne, sådan som det er sket i Tyskland.
Det er løbende dokumenteret, at mange værksteder og autolakerere i skadesbranchen ikke har fået hævet deres timepriser i årevis, ligesom de timeprishævninger, der har været, langt fra står mål med de voldsomt stigende udgifter, som skadesbranchen har oplevet.
AutoBranchen Danmark anbefaler, at man som autolakerer eller karrosseriværksted årligt kræver forhandlinger om forhøjninger af timepriser.