Autotaks

F&P lancerer nye Autotaks-rapporter – og får blandet modtagelse 

Der er både godt og skidt ved redesignede skadesrapporter i Autotaks, der netop er blevet lanceret. Forsikring & Pension lover at imødekomme kritik.

Taksatorrapporterne i Autotaks har 12. juni fået nyt design. 

Designet er ifølge Forsikring & Pension udarbejdet med brugervenlighed, læsbarhed og overblik for øje, ligesom det ifølge brancheorganisationen bygger på input fra “store værkstedskæder, forsikringsselskaber og sagsbehandlere” og er blevet testet af 40 pilotbrugere fra taksatororganisationer, forsikringsselskaber og værksteder.  

Rapporterne i Autotaks spiller en helt central rolle på langt de fleste skadesværksteder i Danmark – og derfor er der også mange, der har en holdning til, hvordan de skal se ud og hvad de skal indeholde. 

Det har også været tilfældet, efter Forsikring & Pension, der driver Autotaks, i sidste uge lancerede nye, redesignede rapporter, herunder i AutoBranchen Danmark, der har fået medlemshenvendelser om det nye design.  

En af de mest iøjnefaldende ændringer er, at rapporterne nu har store farvede felter på hver side. Og mens det øger læsbarheden på skærmen, har det medført utilfredshed hos nogle af de Autotaks-brugere, der har behov for at printe rapporterne ud.  

Det kræver nemlig langt større mængder printertoner end tidligere. 

“Selvom der også er flere gode ting ved de nye rapporter, er det for mange af vores medlemmer et grundvilkår, at rapporten skal udskrives. Det skyldes, at rapporten også bruges på værkstedet og lager og ikke kun foran en computer. Og så vil det altså være smart, at rapporterne også designes, så printerne ikke løber tør for toner hele tiden,” siger Jørgen Petersen, der er forsikringskonsulent i AutoBranchen Danmark.  

Imødekommer kritik

Forsikring & Pension har efterfølgende kommenteret kritikken og fastslår, at det ikke er meningen af rapporterne skal printes. 

“Autotaks har lanceret et nyt rapportdesign, der har fået mange positive tilbagemeldinger – tak for det! Vi har også hørt miljøbekymringer om farvebrug i rapporterne. Farverne forbedrer overblik og læsbarhed, og i 2024 designer vi til skærme, ikke print. Miljøhensyn starter allerede ved beslutningen om at udskrive,” lyder det på Autotaks’ Linkedin-profil. 

“Men vi vil naturligvis gerne understøtte de enkelte værksteder som fortsat ønsker at udskrive – så vi vil hurtigst muligt komme med i option, så man kan skrive rapporten ud i en mere toner-venlig udgave.” 

Hvis du har kommentarer til de nye Autotaks-rapporter, kan du henvende dig til AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling, der vil bringe dem videre til Forsikring & Pension.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent