Nyhed (bruges ikke)

Fradrag på demobiler udskydes

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Skatteminister Morten Bødskov ændrer reglerne for fradrag i den afgiftspligtige værdi for demo-, udlåns- og udlejningsbiler. Det har skatteminister Morten Bødskov offentliggjort i en bekendtgørelse den 18. september 2019. Fremover går der seks måneder før forhandlere og værksteder kan opnå fradrag i den afgiftspligtige værdi.

Hidtil har været nogle særlige beregningsregler for fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer så man kan opnå fradrag for køretøjets stand og særlige anvendelse (fx politiets tjenestebiler eller udlejningskøretøjer).

De to fradrag der nu udsættes til bilerne er seks måneder gamle er på fem procent hver af den afgiftspligtige værdi.

Fradragene blev indført for at afspejle, at nye demo-, udlåns- og udlejningsbiler hurtigere taber værdi end en tilsvarende privatejet bil, fordi der er større slid på dem både indvendigt og udvendigt.

Forslaget stammer fra den forhenværende borgerlige regering, men skatteminister Morten Bødskov har valgt gennemføre forslaget alligevel. Forslaget blev sendt i høring i maj, hvor AutoBranchen Danmark kritiserede forslaget kraftigt i et høringssvar.

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg synes, at tiltaget er urimeligt over for bilforhandlerne.

“Nye biler der anvendes til demo-, udlåns- og udlejningsbiler er essentielle for at drive en attraktiv bilforhandler og/eller værksted i dag. De biler taber værdi langt hurtigere end en almindelig privatejet bil pga. større slid og særlige anvendelse – det gør de også i de første seks måneder, selvom de nye regler ikke anerkender det. Derfor er det stærkt beklageligt, at skatteministeren vælger at pålægge autobranchen ekstraudgifter til vitale dele af deres forretning”, siger Gitte Seeberg.

Det er vigtigt at slå fast, at fradragene i den nye form dermed ikke kan anvendes på en forhandler/virksomheds egne demobiler og udlejningsbiler, hvor der skal foretages genberegning senest fire måneder efter første indregistrering. Fradragene for særlig anvendelse og slid kan dog stadig opnås ved leasing. Hvis man f.eks. leaser sine demobiler/udlejningsbiler, og efter seks måneder videresælger dem til en slutbruger, hvor der sker en ny værdifastsættelse, kan fradragene stadig opnås. Hvis demobiler videresælges inden for de første seks måneder, vil man ikke være berettiget til fradragene.

Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. oktober 2019. Det betyder, at ændringerne har virkning for værdifastsætteler, der gennemføres (tilføres månedsangivelsen) fra den 1. oktober 2019.

[/fusion_text][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”left” content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_shape=”” buttoncolor=”default” title=”AutoBranchen Danmarks høringssvar” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

AutoBranchen Danmark, der repræsenterer mere end 1200 medlemmer inden for autoområdet, mener at forslaget er ude af trit med virkeligheden, og at det vil stille autoforhandlerne i en klart dårligere økonomisk situation.

Vi finder forslaget for unfair, urimeligt og uacceptabelt i forhold til de vilkår, som er nødvendige for at drive handel med nye biler, hvor demobiler, udlejnings- og udlånsbiler indgår som en helt naturlig og nødvendig del af den daglige drift

Ved fastsættelse af den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer gælder der i dag nogle særlige beregningsregler, hvor forhandlerne kan opnå fradrag på 5 og 3 pct. for bl.a. køretøjets stand og særlige anvendelse.

Fradragene afspejler, at værdien af særligt slidte køretøjer er lavere end værdien af andre tilsvarende køretøjer. 

Ifølge forslaget til en ny bekendtgørelse skal det nu ikke længere anerkendes, at slitage på få måneder kan opnå et sådant omfang, at det kan berettige et fradrag i den afgiftspligtige værdi.

Den nye bekendtgørelse foreslår derfor, at fradragsreglerne kun skal kunne finde anvendelse for køretøjer, som er mindst 6 måneder gamle. Herudover foreslås, at formuleringen af bestemmelsen vedr. fradrag for særlig anvendelse skærpes, så det fremgår, at det ikke er tilstrækkeligt, at et køretøj fx har været lejet ud nogle få gange.

AutoBranchen Danmark må på det kraftigste gå i rette med præmissen for de planlagte ændringer.

Nye biler, der anvendes som demo- udlåns- eller udlejningsbil, kan således ikke undgå at blive udsat for slitage udvendigt såvel som indvendigt. Det har klart betydning for prisfastsættelsen af de pågældende biler, hvilket berettiger et fradrag i den afgiftspligtige værdi.

Det vil således ikke på nogen måde være fair at indføre en objektiv grænse på seks måneder, da slitagen på de omtalte biler kan forekomme, når som helst inden for seks måneders perioden.

AutoBranchen Danmark vil derfor opfordre til, at forslaget om at ændre i bekendtgørelsen og indføre en objektiv grænse på seks måneder for fradrag bliver taget af bordet.

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]