Folketingsvalg 2022 (bruges ikke)

Grønne ambitioner skal være realistiske

Autobranchen støtter den grønne omstilling af den danske bilpark i retningen mod elbiler.

Både Konservative og SF ønsker nu et stop for både benzin-og dieselbiler i 2030, mens statsministeren stadig holder kortene tæt til kroppen og først melder et konkret årstal ud, når regeringen lancerer sin samlede klimaplan senere på efteråret.

”Vi vil hellere end gerne sælge elbiler og andre grønne biler. Jeg har set, at der er partier, som ønsker 500.000 og andre en million elbiler på de danske veje i 2030. Det er meget ambitiøst, men desværre nok også urealistisk i betragtning af, at der er solgt under 1000 elbiler i år”, siger Gitte Seeberg direktør i AutoBranchen Danmark.

Ifølge Gitte Seberg vil det kræve relativt dyre politiske tiltag, hvis der for alvor skal strøm på elbilssalget.

”I Norge har staten støttet elbilerne med et milliardbeløb, og det har virket så omkring hver anden solgte bil nu er en elbil. Hvis de danske politikere er klar til at gøre det samme ved fx at investere milliarder i ladestandere, infrastruktur, grøn energi og billigere strøm, vil det også kunne rykke på salget herhjemme. Ellers frygter jeg desværre, at de ambitiøse målsætninger er fugle på taget”, siger Gitte Seeberg.

Hun tilføjer, at det også er et spørgsmål om de europæiske bilfabrikker overhovedet kan blive klar til en så markant omstilling, da Danmark langt fra er det eneste land, der overvejer at sætte en deadline for salget af benzin- og dieselbiler.

”Danskerne og de øvrige europæere har jo et meget højt mobilitetsbehov, og derfor nytter det selvfølgelig ikke, hvis de, som nordmændene, skal skrives op på en venteliste og først få sin bil leveret efter et år. En forudsætning for at indføre et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030, eller på et senere tidspunkt, er derfor, at bilfabrikkerne er i stand til at levere”, siger Gitte Seeberg.