Eftermarked

Her er de vigtigste nedslagspunkter i nye retningslinjer for skadesarbejde

Der er flere nybrud i de retningslinjer for skadesarbejde, som alle branchens organisationer er blevet enige om – og som forsikringsselskaberne har nikket til.

For nylig lancerede alle branchens organisationer nogle nye retningslinjer for skadesarbejdet. 

Resultatet er et kompromis mellem Autig, AutoBranchen Danmark, Dansk Bilbrancheråd, Danske Autogenbrugere, DI Bilbranchen, Dækbranchen Danmark, F&P, SKAD og SMV Danmark. 

Og retningslinjerne beskæftiger sig blandt andet med, hvad man som værksted bør få betaling for, når det kommer til totalskader. Eller når det kommer til ekstra tidsforbrug ved brugen af alternative reservedele. 

Og det er vigtige problemstillinger, lyder det fra AutoBranchen Danmark:  

“Jeg har et håb om, at de nye retningslinjer kan blive en lille revolution, når det kommer til skadesarbejdet. Især fordi forsikringsselskaberne har nikket til retningslinjerne. Men det kræver, at retningslinjerne bliver brugt, at værkstederne er opmærksomme på dem og at forsikringsselskaberne holder ord,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, der har deltaget i arbejdet med de nye retningslinjer, som har stået på i knap et år. 

“Er retningslinjerne så helt, som vi havde drømt om i AutoBranchen Danmark? Nej. Selvfølgelig ikke, fristes man til at sige. Det er et kompromis, som alle skulle kunne se sig selv i og bakke op om. Men der bliver gjort nogle gode fremskridt, som nu skal stå deres prøve i hverdagen ude på værkstederne,” siger Nicky Bobak videre. 

De vigtigste punkter

Han fremhæver en række punkter i retningslinjerne, som han betragter, som de vigtigste:  

Et punkt går på, at værkstederne har ret til at oplyse kunderne om reparationens karakter, fx at der bliver brugt alternative reservedele – og at man har ret til at tilbyde kunden tillægsydelser, der ikke dækkes af forsikringen.  

“Det burde give sig selv, men det er noget, vi har oplevet problemer med indtil videre,” siger Nicky Bobak.  

En andet punkt, han fremhæver, er dette:  

”Da Autotaks er vejledende, bør der ved takseringen tages højde for en eventuel påvirkning af tidsforbruget, som kan henføres til anskaffelse, anvendelse og tilpasningen af brugte reservedele.”  

“Det er også noget, vi ved har været årsag til utilfredshed i branchen – at man ikke har fået den betaling, man har krav på, når det kommer til brugte dele. Det bliver ikke løst her, men problemet bliver anerkendt og der lægges op til en afregning,” siger Nicky Bobak. 
 
Andre gode ting er, at biler nu kan sendes direkte til autogenbrugeren, hvis der ikke er tvivl om, at de er totalskadede. På den måde kan værkstederne slippe for at have dem til at fylde på pladsen.  

Nicky Bobak fremhæver også, a retningslinjerne fastslår, at ”værkstedet bør kompenseres for efterfølgende arbejde i forbindelse med håndtering af den totalskadede bil, herunder klipning af nummerplade og yderligere fotografering, hvis dette foretages på forsikringsselskabets foranledning.”  

“Det er noget, som i den grad er på sin plads. For der laves alt for meget gratis arbejde for forsikringsselskaberne,” siger Bobak. 

Parterne bag retningslinjerne er også enige om, ”at alle reparationer skal udføres på en måde, som betyder, at bilen afleveres i samme stand, som før skaden.” 

“Det er jo et helt grundlæggende princip, men det kan få betydning, fx i forhold til alternative reservedele og at reparationsvejledningerne skal følges,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmark opfordrer til, at værkstederne sætter sig ind i retningslinjerne, deler dem med værkfører og dem, der takserer bilerne – og bruger argumenterne, når man har kontakten til forsikringsselskaberne.  

“F&P har lovet, at vi kun har brugt tid på at opdatere retningslinjerne, fordi forsikringsselskaberne faktisk synes, det er noget, de vil bakke op om. Så det håber vi selvfølgelig passer,” slutter Nicky Bobak. 

Retningslinjerne kan læses her.

Kontakt

Nicky Bobak

Medlemschef