EU forhøjer tolden på kinesiske elbiler med op til 38,1 procent, skriver Financial Times. Den besked er i dag blevet leveret til den kinesiske regering.
Salget af elbiler går ellers forrygende herhjemme, og de kinesiske mærker har i den seneste tid taget en stigende andel af markedet. Men nu bliver de kinesiske elbiler formentlig dyrere for forbrugerne, ligesom udsigten til billigere elbiler i den kommende tid kan blive forringet.
”Det har været undervejs i et stykke tid, at EU ville lægge ekstra told på kinesiske elbiler efter en undersøgelse af kinesisk statsstøtte til sektoren. Men at Kommissionen forhøjer tolden så meget fra de nuværende 10 procent er mere, end hvad vi forventede. Vi håber ikke, det vil udvikle sig til en regulær handelskrig, for det vil næppe gavne de europæiske forbrugere,” siger Gitte Seeberg, direktør i AutoBranchen Danmark, som for nylig selv har været i Kina på en bilstudietur.
”Kineserne kan producere biler til nogle andre priser, end vi kan i Europa. De har billige arbejdskraft, storskalafordele og et enormt hjemmemarked, de har øvet sig på. Her kunne man godt ønske sig, at de europæiske bilproducenter var kommet tidligere ind i kampen,” siger Gitte Seeberg og fortsætter:
”Konkurrencen fra Kina har også været en væsentlig driver i de prisfald, vi har set fra Tesla og andre de seneste år.”
EU har meldt ud, at der bliver tale om individuelle toldsatser for de forskellige producenter afhængig af, hvor hjælpsomme de har været i forbindelse med undersøgelsen af ulovlig statsstøtte.
”Vi har set på andre markeder, hvor meget højere priser betyder for elbilssalget. Derfor er det vigtigt, at det her ikke kommer til at sætte den grønne omstilling i bakgear,” siger Gitte Seeberg.
”Vi kan selvfølgelig ikke have en situation, hvor markedet bliver oversvømmet af billige kinesiske elbiler med statsstøtte i ryggen. Men vi har også behov for, at bilerne ikke bliver så dyre, at den almindelige danske og europæiske familie ikke har råd til dem. Der er brug for flere forskellige elbiler, som svarer til forbrugernes behov og ønsker, hvis vi skal løse klimakrisen. Og det skal vi.”
”Der er lige valgt et nyt Europa-Parlament, og jeg vil virkelig opfordre de nye medlemmer til at have fokus på at skabe gode rammer og erhvervsvilkår for europæiske virksomheder, så man kan konkurrere på det globale marked,” slutter Gitte Seeberg.
I 2024 er der indtil videre indregistreret 30.717 nye elbiler i Danmark – og i maj måned rundede salget af elbiler for første gang 50 procent af nybilssalget. Det viser tal fra bilstatistik.dk.
Ud af de mange nye elbiler stammer over 19 procent fra kinesiske mærker. I samme periode for et år siden udgjorde de kinesiske mærker blot 10,4 procent af elbilssalget.
Toldstigningen påvirker hele elbilsmarkedet, for det er ikke kun elbiler fra de kinesisk ejede mærker, der bliver ramt. Flere vestlige mærker får produceret sine biler i Kina, og derefter fragtes de til det europæiske marked. Blandt andet den populære Tesla Model 3, der er solgt i næsten 2.000 eksemplarer herhjemme i år.
Den nye told bliver indtil videre indført midlertidigt – inden den 2. november skal medlemsstaterne tilslutte sig, før det får virkning for en forventet fem-årig periode. Toldsatserne forventes umiddelbart at gælde fra 4. juli.