Tidligere i år lancerede F&P i tæt samarbejde med en række forsikringsselskaber en samlet løsning til bæredygtighedsrapportering.
Løsningen er integreret i Autotaks, og her kan man som værksted svare på en række spørgsmål om bæredygtighed med målet om at sikre en ensartet og effektiv dataindsamling på tværs af branchen.
Og nu nærmer deadlinen for at besvare spørgsmålene sig. Det er nemlig den 31. december.
“Hvis man ikke allerede har udfyldt skemaet, gælder det om at komme i gang,” siger Nicky Bobak, der er medlemschef i AutoBranchen Danmark.
Da løsningen blev lanceret, blev det fastslået, at følgende selskaber i første omgang vil benytte løsningen: TRYG Forsikring, Alm. Brand Forsikring, GF Forsikring, LB Forsikring, Alka Forsikring, TJM Forsikring, FDM Forsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og Codan Forsikring.
Du skal imidlertid ikke udfylde forskellige spørgeskemaer for hvert selskab, men i stedet kun udfylde spørgeskemaet én gang.
Og det er netop fordelen ved det nye værktøj, siger Nicky Bobak.
“Vi er godt klar over, at det for mange værksteder vil være irriterende eller svært at skulle udfylde sådan et spørgeskema. Det forstår vi udmærket. Men løsningen betyder, at man slipper for at udfylde en lang række skemaer for hvert enkelt selskab, men i stedet kan gøre det hele samlet. Det gør ESG-rapportering markant mindre bøvlet og bureaukratisk for værkstederne, og det er vi glade for,” siger Nicky Bobak.
Forsikringsselskaberne har ikke varslet nogle konsekvenser, hvis man ikke udfylder skemaet, men Nicky Bobak mener alligevel, at det vil være fornuftigt at bruge ressourcerne på det:
“Selskaberne har brug for de her data for at kunne rapportere på de lovkrav, som de bliver mødt af fra myndighederne. Og jeg tror da, at man står langt bedre, hvis man udfylder spørgeskemaet, end hvis man ikke gør. ESG er godt på vej til at blive et konkurrenceparameter, og hvis man udfylder skemaet viser man jo, at man er en seriøs og ansvarlig samarbejdspartner,” siger han.
Der er hjælp og vejledning til at udfylde spørgsmålene i selve spørgeskemaet, ligesom der er teknisk support integreret i Autotaks’ supportsystem under “ESG”.
Kontakt




