Elbiler

Indblik i det alt for uoverskuelige marked for opladning

Til et aftenarrangement blandt superbilerne i My Garage i Vejle satte FDM fokus på junglen af opladningsmuligheder, som kunderne spørger bilforhandlerne til.  

Mødet startede med, at AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg fortalte om AutoBranchen Danmark og vores politiske sager. Det gælder bl.a. tæller ro om bilafgifterne, vanvidskørsel og mangel på arbejdskraft. Derefter gol kommerciel direktør hos Santander Consumer Bank i Danmark Bo Jakobsen på scenen. 

Han fremlagde Santanders forventninger til bilmarkedet og fortalte om den rigtig gode samarbejdsaftale mellem Santander og AutoBranchen Danmark, som giver en stor bonus til forhandlerne ved salg af finansiering. Bo Jakobsen fortalte også om, hvordan Santander-koncernen har gjort FN’s verdensmål til en fundamental del af sin forretning.  

AutoBranchen Danmark havde inviteret chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru til at fortælle deltagerne om de mange valg, forbrugerne skal tage stilling til ifm. opladning af de grønne biler. 

Rækkevidde og opladning topper bekymringsliste 

En af de vigtigste pointer fra Ilyas Dogru var, at der er stor forskel på, hvordan bilister med elbiler og potentielle elbilister ser på fx købspris, vedligeholdelsesomkostninger, rækkevidde og miljøegenskaber ved en elbil. I de førnævnte kategorier er tilfredsheden hos elbilisterne markant højere end for ikke-elbilister. Det gælder i særdeleshed rækkevidde, hvor kun 24 procent af dem, som ikke ejer en elbil er tilfreds med rækkevidden, hvorimod 73 procent af dem som ejer en elbil er tilfredse. I de tre resterende kategorier er elbilister enten tæt på eller mere end dobbelt så tilfredse med købsprisen, vedligeholdelsesomkostningerne og klimaegenskaberne end dem, som ikke ejer en elbil endnu 

FDM har også spurgt danskerne til de største overvejelser ved at skifte til en opladelig bil. Den klart største bekymring drejer sig om bilens rækkevidde, som 58 procent erklærer sig enige i. Dernæst følger bekymring for opladning på det rette tidspunkt med 38 procent og først på tredjepladsen kommer bekymringen om, hvorvidt en elbil kan betale sig økonomisk.  

Han gjorde også opmærksom på, at der er markante regionale forskelle i opladningsbehovet, da 78 procent af opladningen for elbilister i hele landet sker på hjemmeadressen. Modsat forholder det sig i Københavns Kommune, hvor 78 procent foregår på offentlige ladestandere. I begge tilfælde foregår kun 3-4 procent af bilisternes opladning på langture.  

Det uoverskuelige marked af ladeoperatører 

Ilyas Dogru brugte også tid på at gennemgå de forskellige muligheder for både hjemmeopladning og opladning på offentligt tilgængelige ladestandere.  

Ved hjemmeopladning gennemgik han tre muligheder: ladeboks uden serviceaftale, ladeboks med serviceaftale og en ladeboks med et flatrate-abonnement fx Clever. Han understreger, at de svingende elpriser i løbet af døgnet svarer til et prisudsving fra 5-25 kr. per liter benzin. Derfor kan der være store økonomiske gevinster for forbrugerne ved opladning på hjemmeadressen. Som dette eksempel illustrer: 

  • Kører du 10.000 km og kun lader hjemme vil din månedlige udgift til el være 290-659* kr. For en effektiv benzinbil* er udgiften 781 kr. 
  • Kører du 20.000 km og kun lader hjemme vil din månedlige udgift til el være 501-1.238* kr. For en effektiv benzinbil er udgiften 1.562 kr. 
  • Kører du 30.000 km og kun lader hjemme vil din månedlige udgift til el være 712-1.818 kr.*** For en effektiv benzinbil er udgiften 2.343 kr. 

På de offentligt tilgængelige ladestandere kan prisforskellene også være enorme. Der blev bl.a. vist eksempler på, hvordan der ved de relativt langsomme opladere (max 22 kw) i december 2022 var et prisspænd fra 3,75- 8,95 kr./kWh. Det viser, hvor vigtigt det er, at forbrugere, der lader offentligt uden et flatrate-abonnement, orienterer sig om priserne. Tilsvarende prisforskelle blev også illustreret ved lynopladning. 

20+ apps til opladning? 

Ifølge chefkonsulenten er det ikke unormalt at elbilster, der benytter offentligt tilgængelige ladestandere har et større antal apps på mobilen kun til opladning. Det skyldes både, at man ønsker sikkerhed for at kunne lade op og for at kunne finde de billigste priser.  

Der blev givet flere konkrete eksempler på apps, der kunne give adgang til en bred vifte af ladestandere. Derudover havde Ilyas Dogru eksempler med på udenlandske apps, der i nogle tilfælde giver adgang til at lade på danske ladestandere til en lavere pris, end den pris som ladestanderens operatør tilbyder i deres egen app. 

Konklusionen var, at markedet for opladning er særdeles uoverskueligt på nuværende tidspunkt. Med 2-3 apps kan man dog føles sig sikker på opladning i hele Europa og opnå en bedre pris end ved bare at benytte en enkelt app. De 20 apps vil kunne trække prisen lidt længere ned end ved brug af 2-3 apps, men det kræver betydeligt flere ressourcer af bilisten.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper