Bilforhandlere

Kinesiske elbiler går fri af tilbagevirkende told

Lavere toldstigning til Tesla og ingen stigning med tilbagevirkende kraft. EU-Kommissionen har præsenteret et udkast til en beslutning om told på kinesiske elbiler.

Foto: MG

Tidligere på sommeren blev kinesiske elbiler midlertidigt pålagt markant højere toldsatser. EU-Kommissionen mener nemlig, at der er blevet givet ulovlig statsstøtte til produktionen, hvilket giver kinesiske elbiler en konkurrencefordel.

Nu har de berørte bilmærker haft tid til at komme med indvendinger, og på den baggrund har EU-Kommissionen fremlagt et udkast til det, der ventes at blive til en varig beslutning om told inden november i år.

Og der er tale om flere større ændringer i forhold til, hvad der tidligere har været meldt ud.

Tesla-toldstigning halveres

Først og fremmest får Tesla mere end halveret toldstigningen på de biler, mærket producerer i Kina – herunder Model 3.

20,8 procent told skulle tolden været steget med for Teslas vedkommende. Nu bliver stigningen på 9 procent, der skal lægges oven i de 10 procent, der hele tiden har været.

Mindre nedjusteringer bliver der også tale om for flere af de andre mærker, der har fået beregnet en individuel told. Toldsatserne er baseret på, hvor meget statsstøtte EU-Kommissionen mener, hvert mærke har fået.

Således er toldstigningen for BYD nedsat fra 17,4 procent til 17,0 procent. Geely går fra 19,9 procent til 19,3 procent og SAIC, der bl.a. står bag mærket MG, får nedjusteret toldstigningen fra 37,6 procent til 36,3 procent.

Til gengæld er der en lille stigning til “andre samarbejdende mærker”, der nu står til 21,3 procent told i stedet for 20,8 procent.

Dropper bagudrettet told

Samtidig har Kommissionen meldt ud, at den ikke planlægger at pålægge told med bagudrettet effekt, hvilket ellers var en mulighed. Undersøgelsen har ikke vist, at der er juridisk grundlag for det.

“Vi er glade for, at EU-Kommissionen nu er ved at få klarhed over det told-niveau, de mener, matcher den statsstøtte, der måtte være blevet givet til kinesisk elbilproduktion. Det er også positivt, at man har valgt ikke at regulere tolden med tilbagevirkende kraft. Det giver rene linjer, som er lettere at forholde sig til for autobranchen,” lyder det fra juridisk chef i AutoBranchen Danmark, Abid Khan.

De nye meldinger fra EU-Kommissionen er stadig et udkast. Derfor kan der ske ændringer frem mod den varige told, som skal meldes ud senest fire måneder efter de foreløbige toldsatser, der trådte i kraft 5. juli. Medlemsstaterne skal også stemme om de endelige satser, før de træder i kraft.

Kontakt

Abid Khan

Juridisk chef / advokat